Nepotřebujeme vědět    

Čtyřicátý devátý týden: Víra

V této adventní době otec Richard píše o tom, jak rosteme ve víře, když se zbavíme potřeby mít jistotu:

Pravý význam slova víra je nevědět

Hlavní herezí západních církví je to, že z velké části změnily samotný význam víry v její pravý opak. Pravá víra zahrnuje nevědět a dokonce ani nepotřebovat vědět, ale my jsme z víry udělali víru vyžadující vědět a trvající na tom, abychom věděli! Brilantně popsaný prvotní hřích nás před tímto pokušením varoval hned na začátku.

Počátek je ve stromu  poznání

Náš příběh o prvotním hříchu lidstva slyšíme v Genesis 2. Ale tento hřích, jak jsme ho nazvali, ve skutečnosti vůbec nevypadá jako hřích. Ve skutečnosti se touha po poznání jeví jako ctnost. Nepřemýšleli jste o tom někdy? „Můžete sice jíst ze všech stromů v zahradě, ale ze stromu poznání dobrého a zlého nesmíte jíst“ (Genesis 2,16-17). Proč by to měl být hřích? Vždyť to zní jako dobrá věc!

Morální teologie často přerůstá do soudcovství

V semináři jsme tomu říkali morální teologie. Jedli jsme keře ze stromu poznání dobra a zla a snažili se rozhodnout, kdo je dobrý a kdo špatný. Na jiných úrovních se naše poznání bohužel zdokonalilo a dokonce vytvořilo právě tu soudcovskou mysl, před kterou nás Ježíš přísně varoval (viz Mt 7,1-2).

Morální soudy často  nevedou k  lásce

Když vedeme své soudy, málokdy dojde k lásce. Náboženství je téměř vždy zkažené, když je mysl, která potřebuje o všem vynášet morální soudy, pánem místo služebníka.

Soudy vedou spíše k ovládání druhých a k  touze mít vše pod kontrolou

Někteří by si mohli myslet, že právě v tom spočívá celý smysl křesťanství: mít možnost rozhodovat o tom, kdo půjde do nebe a kdo ne, kdo je svatý a kdo nesvatý. Je to mnohem více snaha o ovládání než hledání pravdy, lásky nebo Boha. Souvisí to s egem, které potřebuje všechno zaškatulkovat, aby si dodalo pocit „já vím“ a „já to mám pod kontrolou“.

„Nejezte z  poznání dobrého a zlého“

Bůh asi věděl, že se náboženství vydá tímto směrem. A tak Bůh řekl: „Nedělej to. Nejezte ze stromu poznání dobrého a zlého.“ A tak se stalo. Bůh se nás snaží uchránit před touhou po jistotě, před přílišnou potřebou vysvětlení, řešení a odpovědí. Upřímně řečeno, tyto věci znemožňují biblickou víru.

Bůh žádá spíše pokoru než dělení na dobré a špatné

Zdá se, že Bůh žádá lidstvo, aby žilo uvnitř kosmické pokory. V tomto držení se, místo abychom trvali na rozdělování skutečnosti na dobrou a špatnou, snášíme nejednoznačnost, rozporuplnost a porušenost všech věcí. Je to náš vrcholný akt solidarity s lidstvem a se světem.

Bůh nechce násilí

Když je nám dovoleno označit určité osoby za „špatné“, téměř vždy následuje pronásledování, obětní beránek a násilí. Když se příliš snadno domníváme, že patříme k „dobrým“ lidem, žijeme do značné míry v iluzi a předsudcích. Říkám to jako věřící člověk, ale náboženství bylo ospravedlněním velké části násilí v lidských dějinách. Bůh chtěl právě toto násilí na počátku podkopat.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

Adapted from Richard Rohr, Things Hidden: Scripture as Spirituality, rev. ed.(Cincinnati, OH: Franciscan Media, 2008, 2022), 36–38.

Image credit: Benjamin Yazza, Untitled 09 (detail), United States, photograph, used with permission. Tory Hallenburg, Walking on Water (detail), 2018, United States, photograph, Unsplash. Carrie Grace Littauer, Untitled 10 (detail), 2022, United States, photograph, used with permission. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.

Image inspiration: Venturing beyond the monochrome of certainty, we walk into water and on ground we cannot always see. Our ripples spread beyond ourselves into this movement of faith.