Třetí týden: Léčitelé a tvůrci změn
V rozhovoru pro Denní meditace vypráví sikhská aktivistka Valarie Kaur krátký příběh Guru Nanaka (1469-1539), zakladatele sikhské víry:
Byl to Nanak, ale nebyl to Nanak- My tvoříme jeden druhého
Příběh vypráví, že každé ráno seděl muž jménem Nanak u řeky, meditoval o světě a přijímal bolest světa do svého srdce, dokud se v něm nerozvinula. Jednoho rána se od řeky nevrátil. Lidé ho považovali za mrtvého, za utonulého. Slunce vyšlo a zapadlo. Slunce vyšlo a slunce zapadlo. A třetího dne byla spatřena postava sedící na hřbitově pokrytém popelem. Byl to Nanak, ale nebyl to Nanak. Byl znovuzrozen v těch vodách a jeho první výrok zněl: „Nako Hindu. Nako Musliman.“ Žádný hinduista neexistuje. Neexistuje žádný muslim. To bylo víc než chovej se k bližnímu tak, jak by ses choval sám k sobě. Bylo to víc než přijmout cizince. Bylo to: Neexistuje žádný cizinec. Neexistuje vůbec žádný „ty proti mně“. My tvoříme jeden druhého. [1]
Kaur popisuje, jak jeho následovníci proměnili svou kulturu:
Destiloval mystické jádro všech moudrých tradic světa do jejich podstaty: lásky
[Nanak] začal zpívat mocnou mystickou poezii za doprovodu muslimského barda. Dvacet čtyři let cestoval guru Nanak po všech světových stranách pěšky….. Všude, kam přišel, jeho písně nesly vizi, která přistála v srdcích lidí: Všichni můžeme zakusit pravdu Jednoty, a když ji zakusíme, inspiruje nás to k tomu, abychom se starali jeden o druhého a bojovali jeden za druhého. Snad nejsilnější na guru Nanakovi bylo to, jak destiloval mystické jádro všech moudrých tradic světa do jejich podstaty: lásky.
Sikhové věřili, že lidé všech kast, pohlaví, vyznání, ras a míst jsou si rovni.
Následovníkům guru Nanaka se říkalo sikhové, hledači nebo studenti….. Sikhové věřili, že lidé všech kast, pohlaví, vyznání, ras a míst jsou si rovni….. Byl to radikální experiment, který se bouřil proti kastovní hierarchii a feudálnímu řádu té doby, mystika, která inspirovala revoluční společenské změny…. Ideálním archetypem se v sikhské tradici stal sant sipahi: mudrc bojovník. [2]
Příklad Kauřina dědečka formoval trajektorii její tvorby:
Táta Ji si každý den uvázal turban, sepjal ruce za zády a pozoroval svět očima úžasu
Můj dědeček byl prvním mudrcem bojovníkem, kterého jsem poznala…. Táta Ji si každý den uvázal turban, sepjal ruce za zády a pozoroval svět očima úžasu. Když poslouchal kírtan, posvátnou hudbu, zavřel oči a nechal v sobě hudbu podivuhodně znít; psal poezii ve své zahradě…..
Všichni jsme součástí Jednoty. Oddělenost je iluze
Když jsem každý večer usínal, zpíval Papa Ji Mool Mantr, základní verš, který otevírá Guru Granth Sahib, náš posvátný kánon hudební moudrosti. Začíná výrokem „Ik Onkar“, což znamená Jednota, věčně se rozkládající. „Odtud pramení veškerá sikhská moudrost,“ říkával Papa Ji. Všichni jsme součástí Jednoty. Oddělenost je iluze: Neexistuje žádná podstatná oddělenost mezi tebou a mnou, tebou a ostatními lidmi, tebou a jinými druhy nebo tebou a stromy. Můžete se podívat na kohokoli nebo cokoli a říct: Jsi součástí mě, kterou ještě neznám. [3]
Přečtěte si tuto meditaci na stránkách cac.org.
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
[1] Adapted from Valarie Kaur, “Becoming a Sage Warrior,” Daily Meditations, October 28, 2024, Center for Action and Contemplation, video, 38:13.
[2] Valarie Kaur, Sage Warrior: Wake to Oneness, Practice Pleasure, Choose Courage, Become Victory(One World, 2024), xix, xx.
[3] Kaur, Sage Warrior, xxi–xxii.
Image Credit and inspiration: Gerson Pancorbo, Untitled (detail), 2021, photo, Unsplash. Click here to enlarge image. Musicians can be inspired by what they witness and then compose music that heals and creates change.