Dvacátý týden: Pátek 16. května 2025
Poslouchejte. Vlož si do srdce, můj nejmladší a nejdražší synu, že to, co tě vyděsilo, to, co tě trápilo, není nic: nenech se tím znepokojit….. Nejsem tu já, já, která jsem tvá matka? Nejsi snad v mém stínu a pod mou ochranou? Což nejsem já zdrojem tvé radosti? Nejsi v dutině mého pláště, v křížení mých paží? Potřebuješ snad něco víc?
-Naše Paní z Guadalupe Juanu Diegovi, Nican Mopohua
Otec Richard Rohr se s vámi podělí o historii Panny Marie Guadalupské, hlubokého obrazu božského ženství, archetypu mateřské lásky a ochrany.
Nebeská žena se snědou pletí
V roce 1531, přesně deset let po španělském dobytí původních obyvatel Mexika, došlo k nebývalé konstelaci znamení, kterou nazýváme zjevení Panny Marie Guadalupské. Tato zázračná událost propojila nebesa katolického Španělska a mytologii původních obyvatel Ameriky, kteří ztratili vše: svou zemi, svobodu i své bohy. Stejně jako u všech probíhajících zjevení nám trvalo více než čtyři sta let, než jsme začali odhalovat hloubku láskyplného tajemství, které se zjevilo při tomto setkání drahé nebeské ženy se snědou pletí (La Morenita) a Juana Diega, chudého domorodého muže.
Kristus na sebe bere tvář a rysy všech lidí
Bůh promlouvá skrze „Matku pravého Boha, skrze kterou se žije“, kterou Španělé nazývali María. Ona je však oblečena do šatů indiánů, mluví jejich jazykem nahuatl a vyzývá Juana Diega, jednoho z nejchudších, aby „znovu zvěstoval“ evangelium zpět španělským kolonizátorům, kteří si mysleli, že evangelium patří především jim. Pod tímto mateřským symbolem přijali během jedné generace křesťanství téměř všichni domorodí obyvatelé Mexika. Zrodili se lidé domorodého a španělského původu (mestici) a dalo by se říci, že se rozvíjí nové mestické křesťanství. Pomalu se učíme, že jiný druh křesťanství neexistuje. Kristus na sebe bere tvář a rysy všech lidí, ať už jsou kdokoli a bez ohledu na jejich situaci. V tomto případě Bůh věděl, že tvář a rysy musí být ženské a soucitné. Žádné jiné znamení by nedokázalo současně proměnit španělské machisimo i matriarchální náboženství indiánů. [1]
Mirabai Starr popisuje přetrvávající odkaz Panny Marie Guadalupské:
Panna Maria Guadalupská učí spolupráci a hlubšímu vhledu
Ve světě, který bojuje proti nesmyslnému násilí a rostoucím ekonomickým rozdílům, nabízí Panna Maria Guadalupská výrazně ženský protijed na jedy chudoby a války. Tam, kde společnost vyžaduje soupeření, učí Guadalupe spolupráci. Místo konzumu je vzorem soucitné služby….. Je radikální, mocnou a angažovanou Matkou lidu.
Panna Maria však není jen sociopolitickým symbolem. Lidé všech vyznání ji nazývají Matkou. Ve chvílích hlubokého osobního zármutku se k ní obracejí pro útěchu. Obracejí se k ní pro vhled. Obracejí se k ní, aby jim připomněla, na čem nejvíce záleží, co vydrží, když se zdá, že všechno ostatní je ztraceno, jaká milost může být ještě k dispozici, když se setkáme se strachem s láskou. [2]
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
[1] Adapted from Richard Rohr, “Guadalupe: Evangelizing Woman,” Radical Grace: Daily Meditations(St. Anthony Messenger Press, 1995), 325–326.
[2] Mirabai Starr, introduction to Our Lady of Guadalupe: Devotions, Prayers and Living Wisdom (Sounds True: 2008), 16–17.
Image credit and inspiration: Jyothisha R, woman holds the sun in her hands (detail), 2025, photo, Unsplash. Click here to enlarge image. The strong, soft light of the Divine Feminine is available for us all to touch upon.