Mystická jistota

Dvacátý týden: Nevědomky

Vpravdě jsi Bůh, který se skrývá, Bože Izraele, Spasiteli. -Izajáš 45,15

Otec Richard uzavírá meditace tohoto týdne o tom, jak se s Bohem setkáváme nikoli prostřednictvím slov, ale skrze pokorné „nevědění“:

Chtěl bych poukázat na to, že existují dva různé druhy jistoty: ústní a mystická.

Ústní jistota slov

Jen pro aliteraci a chytrost nazývám první z nich „ústní jistotou“. Ústní jistota je plná chvástání, přehánění, rychlých dogmatických závěrů a ukvapených soudů. Takoví lidé se neustále snaží přesvědčit ostatní. Potřebují nás získat na svou stranu a mají tendenci při tom hodně mluvit. Pod „ukecaností“ se skrývá velká úzkost z toho, že mají pravdu. Ústnaté jistoty se podle mě často prozradí, upřímně řečeno, tím, že jsou hrubé a dokonce nevlídné, protože jsou přesvědčeny, že mají celou pravdu.

Mytiská jistota

Musíme vyvažovat ukecanou jistotu „mystickou jistotou“. Mystická jistota je naprosto autoritativní, ale je pokorná. Není nevlídná. Nepotřebuje prosazovat svou agendu. Nepotřebuje nikoho nutit, aby vstoupil do nějakého klubu, politické strany nebo dokonce náboženství. Je to klidná, vyrovnaná přítomnost, kterou, jak se zdá, Ježíš zcela vlastní. Jak píše jezuita Greg Boyle: „V evangeliu není žádné místo, kde by se Ježíš bránil. Ve skutečnosti říká: ‚Nedělejte si starosti, jaká bude vaše obhajoba‘ [Lk 12,11]. Ježíš neměl zájem na tom, aby spor vyhrál, ale pouze na tom, aby argumentoval“. [1]

Ohromující tajemství Boha

Ti, kdo vědí, vždy vědí, že nevědí. Taková je povaha mystika. Samotné slovo „mystický“ pochází ze sanskrtského „mū“, které bylo spojeno se zaneprázdněním jazyka nebo ztišením do ticha. Tento indoevropský kořen utvořil slova „tajemný“, „mystický“, „němý“, „mumlat“ a další. To když se ocitneme před tím, co učenec Rudolf Otto (1869-1937) nazval „mysterium tremendum“ [2] – ohromným tajemstvím Boha – a nemůžeme najít slova. Můžeme jen mručet, protože víme, že to, co se právě stalo, se vymyká slovům, nedá se to dokázat a je to mimo jakoukoli racionální jistotu. Naše současná představa Boha jí nikdy není, protože pokud ji pochopíme, není to Bůh. Pokud náhodou máte charismatický dar mluvení jazyky, je to fyziologická zkušenost nevyslovitelnosti pravé duchovní zkušenosti. Možná se všichni potřebujeme modlit v jazycích!

Odpovědí na tejemství je pokora

Jediní lidé, kteří rostou v pravdě, jsou ti, kteří jsou pokorní a upřímní. To je tradiční křesťanská doktrína a v podstatě i maxima Anonymních alkoholiků. Bez těchto dvou vlastností – pokory a upřímnosti – prostě nerosteme. Pokud se budeme snažit využívat náboženství ke zvelebování svého já, skončíme přesně naopak: pyšně a nepoctivě. Pokora a poctivost jsou ve skutečnosti totéž. Pokorný člověk je prostě ten, kdo je přirozeně upřímný ke své vlastní pravdě. My dva jsme přišli před několika lety; za dalších několik let už tu nebudeme. Jedinou poctivou odpovědí na takové tajemství je pokora. Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Prameny:

[1] Gregory Boyle, The Whole Language: The Power of Extravagant Tenderness (New York: Avid Reader Press, 2021), 130.

[2] Rudolf Otto, The Idea of the Holy, trans. John W. Harvey (London: Oxford University Press, 1923), 12.

Adapted from Richard Rohr, Following the Mystics through the Narrow Gate: Seeing God in All Things (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2010).  Available as CD, DVD, and MP3 download; and

Everything Belongs: The Gift of Contemplative Prayer (New York: Crossroad Publishing, 1999, 2003), 120.

Image credit: Chaokun Wang,  night (detail), 2017, photograph, China, Creative Commons. Unknown Author, Close-up of New Growth (detail), 1970, photograph, British Columbia, Public Domain. Chaokun Wang, 竹子 bamboo (detail), 2015, photograph, Heifei, Creative Commons. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge the image.

This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story.  

Image inspiration: Moonlight, dewdrops, the overnight growth of bamboo. Nature reveals the great mystery of the Divine in the cycles and patterns of life.