Rozvracení společenského řádu

Devatenáctý týden: Svoboda od studu

Otec Richard poukazuje na to, jak Ježíš narušil společenské normy své doby tím, že ctil identitu lidí jako milovaných Božích dětí:


Kristovci převracejí celý svět naruby

Výmluvná věta použitá ve Skutcích apoštolů popisuje novou sektu judaismu, která narušuje starosvětský řád v Tesalonice. Tamní křesťané byli popotahováni před městskou radu a označováni za „lidi, kteří převracejí celý svět naruby“ ….. Porušili císařova nařízení“ (Sk 17,6-7). Nikdo není předvolán před městskou radu jen kvůli svému vnitřnímu přesvědčení nebo novým postojům, pokud zároveň nenarušuje společenský řád. Důsledkem Ježíšova učení a téměř všech jeho uzdravení bylo přeskupení společenských vztahů, a tedy i společenského řádu. Nemohl chodit a jíst s příslušníky nižší třídy, dotýkat se nedotknutelných, uzdravovat v sobotu a spolupracovat s výrostky, jako byl Jan Křtitel dole u řeky, aniž by převrátil tradiční společnost naruby.

Ježíš se odmítá podřídit systému cti a hanby

Ježíš se odmítá podřídit systému cti a hanby, který ovládal středomořskou kulturu jeho doby. Odmítá žít podle toho, co je považováno za čestné, a odmítá se stydět za to, co lidé považují za hanebné. (Pokud to při četbě evangelií není zřejmé, musíme si je přečíst znovu.) Tím si mnoho přátel nezíská. Možná právě to nejvíce vadí kněžím a starším. V reakci na to, že ignoruje dluhové předpisy a předpisy o čistotě, se ho rozhodli zabít (viz Mk 3,6; 11,18; Mt 12,14; L 19,47; Jan 11,53).

V novozákonní době byly stud a čest základem morálních hodnot

V novozákonní době byly stud a čest základem morálních hodnot, které lidé cítili povinnost dodržovat. Pokud situace vyžadovala odplatu, očekávalo se, že se lidé pomstí. Neodplácet by bylo považováno za nemorální, protože by se vzdali své cti. Lidé byli povinni být věrni cti své vesnice, své rodiny i sami sobě. Když Ježíš vstoupil doprostřed tohoto kulturního systému a řekl: „Neodplácejte“ a „Milujte své nepřátele“, znamenalo to, že rozvrátil celý systém cti/hanby jako takový.

Jakmile byl tento systém zpochybněn, Ježíšovi posluchači dostali nové místo, kde mohli najít svou identitu

Jakmile byl tento systém zpochybněn, Ježíšovi posluchači dostali nové místo, kde mohli najít svou identitu: ne ve svém společenském postavení cti nebo hanby, ale v Bohu. Tím, kým jsme v Bohu, jsme my sami. To je konec vzestupů a pádů. Naše hodnota už nezávisí na tom, zda nás má naše rodina nebo vesnice ráda, zda dobře vypadáme, jsme bohatí nebo poslušní zákonů. Ježíšovo poselství je v každé společnosti cti a hanby neuvěřitelně převratné. Když odstraňuje staré základy, nabízí nové, pevnější: nezaložené na hanbě ani na vině, ale založené na tom, kým jsme v Bohu.

Naše identita již nezávisí na hodnocení naší kultury, nebo dokonce na našem vlastním hodnocení sebe sama.

Tím, kým jsme v Bohu, je milované dítě. Naše identita již nezávisí na hodnocení naší kultury, nebo dokonce na našem vlastním hodnocení sebe sama. Skrze modlitbu a vědomí Boha v nás neustále objevujeme svou pravou identitu, „život … skrytý s Kristem v Bohu“ (Kol 3,3).

přeloženo deepl.com, mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

Adapted from Richard Rohr, Jesus’ Alternative Plan: The Sermon on the Mount (Cincinnati, OH: Franciscan Media, 1996, 2022), 21–22, 25, 75–76.  

Image credit: A path from one week to the next—Unknown, Jessie Jones, Jennifer Tompos. Used with permission. Click here to enlarge image

On retreat, the CAC staff used watercolors to connect to our collective grief. This is one of the watercolor paintings that came from that exercise.