Je vesmír na naší straně?

Padesátý týden: Benevolentní vesmír

Otec Richard Rohr popisuje tři různé pohledy na svět, kterých se lidé drží: 

Vesmír je proti nám, vesmír je pro nás, nebo je vesmír neutrální?

Pod náboženskými systémy nebo systémy víry, které zastáváme, se často skrývají tři možné pohledy na svět: Vesmír je proti nám, vesmír je pro nás, nebo je vesmír neutrální.

Je Bůh ke mně osobně lhostejný?

Poslední z nich říká, že realita je lhostejná. Žádný Bůh není proti nám ani pro nás; ve vesmíru jsme v podstatě odkázáni sami na sebe. K tomuto světonázoru se hlásí mnoho dobrých, a dokonce i věřících lidí. Život je bohužel přesvědčil, že Bůh pravděpodobně existuje, a možná je dokonce spravedlivý a dobrý, ale tento Bůh se aktivně neúčastní našich životů ani dějin. Můžeme projít všemi obřady a bohoslužbami, dodržovat všechna pravidla, ale pokud se nás Boží milost hluboce nedotkla – což je plný význam obrácení – nebudeme mít žádné smysluplné vědomí božství.  

Závisí vše jen na mé snaze?

To je neduh velké části dnešního západního křesťanství. Mnozí lidé udržují vnější dodržování spoléhání na Boha, ale pod ním jsou závislí jen sami na sobě. „Nic se nestane, pokud to nezpůsobím já,“ říkají si takoví lidé. Chybí aktivní důvěra v Boží přítomnost nebo skutečnost, nebo že Bůh něco skutečně mění. Tato forma sekularismu je zákeřná, protože se k ní nemůžeme dostat. Jsou v ní všechna správná slova a myšlenky, ale je v ní základní pocit lhostejného vesmíru a lhostejného, vzdáleného Boha. 

Je Bůh  soudce?

Pokud někdo dlouho setrvá v lhostejném vesmíru, obvykle přejde k druhému světonázoru, kde je realita vnímána jako nepřátelská, destruktivní nebo odsuzující. Bůh nejenže není zapojen, ale je třeba ho uklidnit. Pro takové lidi je Bůh jaksi aktivně proti lidstvu: pozoruje nás, soudí nás, kritizuje nás a rozhodně není na naší straně. Mnozí křesťané tvrdí, že tomu nevěří, ale z jejich ustrašeného způsobu života je zřejmé, že tomu věří. 

Nebo je Bůh plný milosti vůči každému z nás?

Třetí pohled na svět může být dán pouze milostí, i když má velký náskok v milujícím a milosrdném rodinném systému. V této skupině není vesmír proti nám, ani nesedí venku a není nám lhostejný. Nějakým způsobem je na naší straně! Realitě se dá věřit. Nemusíme tahat za ty správné nitky ani mačkat ta správná tlačítka. Milost je všude. Je dobré být tady. Život je možná těžký, ale v jádru je stále dobrý a důvěryhodný.  

Dovolíme aby nás Bůh osobně proměnil vírou nadějí a láskou?

Dokud se nesetkáme s laskavým Bohem a laskavým vesmírem, dokud si neuvědomíme, že základem všeho je láska, nebudeme na tomto světě doma. Toto setkání s Bohem, tento zážitek pochopení, nelze sdělit slovy. Je to dar daný setkáním s Duchem. Jeho vnitřní charakter nejlépe vystihují tři vzájemně se překrývající charakteristiky: víra, naděje a láska. Když tyto ctnosti zakoušíme, dovolíme jim, aby nás proměnily, a jsme schopni je předávat dál, účastníme se samotného Božího života. 

Prameny:

dapted from Richard Rohr, Jesus’ Alternative Plan: The Sermon on the Mount (Cincinnati, OH: Franciscan Media, 1996, 2022), 122, 123, 124. 

Image credit: Benjamin Yazza, Untitled – Sandia Mountains (detail), 2022, photograph, Albuquerque, used with permission. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge photo.

Image inspiration: when i began photographing birds during the pandemic it was meant to fuel a creative need. as i continued it began to fuel a life need, a missing connection to nature. i not only felt a need to see different birds but to see the change in nature around me. a connection to my own heritage – wondering again and again if my ancestors roamed the same fields, came across the same animals or took meditation in the same plots. —Benjamin Yazza (photographer), Albuquerque, New Mexico