Víra

 Shrnutí a procvičení čtyřicátého devátého týdne 4. prosince – 9. prosince 2022

Neděle

Hlavní herezí západních církví je, že do značné míry změnily samotný význam víry v její pravý opak. Pravá víra zahrnuje nevědění a dokonce ani nepotřebu vědět, ale my jsme z víry udělali víru vyžadující vědět a trvající na tom, že víme! -Richard Rohr

Pondělí

Naše víra, jakkoli je někdy křehká, je také pružná. Sama se koriguje, když se hluboce setkáváme s lidmi, kteří jsou jiní než my, a jsme vystaveni novým zkušenostem a myšlenkám. -Molly Baskette

Úterý

Víra, akt zastávání souboru nebo systému přesvědčení, není totéž co víra, i když tato slova často používáme nepřesně a zaměnitelně.-Brian McLaren

Středa

Nejde o to, že by Zvěstování vyvedlo Marii z pochybností a přivedlo ji k víře; jde o to, že setkání s andělem ji vyvede z jistoty a přivede ji ke svatému zmatení. Z důvěrně známého duchovního území do celoživotního přemítání, úvah, otázek a zápasů. -Debie Thomasová

Čtvrtek

Ježíšovo i Pavlovo pojetí víry je mnohem lépe přeložit jako základní důvěru či důvěru v to, že Bůh se stará o to, co se děje právě teď. To je zjevně vlastnost, kterou Ježíš plně představuje a kterou pak chválí u ostatních lidí.-Richard Rohr

Pátek

Prostě bych tam byl s mladými lidmi bez domova ve stavu nevědomosti a důvěry. Všímat si toho, co bylo, vydávat svědectví o jejich bolesti, pomáhat jim udržet jejich bolest a často se s nimi lámat v důsledku toho, čeho jsem byl svědkem. -Adam Bucko

 Konkrétní účast

Cvičení ve čtyřicátém devátém týdnu

 Otec Richard nás vyzývá, abychom našli ztělesněný způsob modlitby jako způsob, jak se plněji podílet na naší víře:

Když je víra jen o idejích… stačí o ní jen správně mluvit

Většina náboženských a církevních dějin se do značné míry zabývala náboženskými představami, v nichž se můžeme mýlit nebo mít pravdu. Když je víra jen o idejích, nemusíme se jí účastnit, stačí o ní jen správně mluvit. Nikdy se nemusíme ponořit a ilustrovat, že duchovní důkaz je pouze v pudinku.

Ale přináší to pak nějaké ovoce?

Duchovní otázka zní takto: Podává život člověka nějaký důkaz o setkání s Bohem? Přináší toto setkání skrze nás něco z toho, co Pavel popisuje jako „ovoce“ Ducha: „lásku, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrotu, důvěřivost, mírnost a sebeovládání“ (Galatským 5,22)? Lišíme se nějak od svého okolí, nebo odrážíme předvídatelné kulturní hodnoty a předsudky své vlastní skupiny?

Víru musíme osobně PROŽÍVAT

„Participativní obrat“ víry spočívá v učení se z konkrétních praktik, osobních disciplín a interaktivních dialogů, které mění hledajícího a umožňují a podporují samotné setkání. Mnozí křesťané dnes znovu objevují modlitební korálky, modlitbu ztišení, ikony, kontemplativní sezení, zpěvy z Taizé, charismatickou modlitbu, meditaci v chůzi, zenové chóry, prodloužené ticho, samotu a disciplinované duchovní vedení. Až dosud mohl mít někdo doktorát z teologie jako katolík nebo protestant a ve skutečnosti se neuměl modlit, nebo si dokonce modlitbu užíval či prožíval sjednocení s Bohem. Mohl ji oficiálně doporučovat ostatním a možná ji i definovat; nyní víme, že svou víru musíme osobně prožívat.

Jakým způsobem jí prožiji dnes?

Najděte si dnes nějaký způsob, jak se ponořit do své víry a experimentovat se způsoby, jak se otevřít proměně, setkání, vědomé účasti na Bohu.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)¨, mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

Experience a version of this practice through video and sound.

Adapted from Richard Rohr, Immortal Diamond: The Search for Our True Self(San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2013), 108–109, 111.

Image credit: Benjamin Yazza, Untitled 09 (detail), United States, photograph, used with permission. Tory Hallenburg, Walking on Water (detail), 2018, United States, photograph, Unsplash. Carrie Grace Littauer, Untitled 10 (detail), 2022, United States, photograph, used with permission. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.

Image inspiration: Venturing beyond the monochrome of certainty, we walk into water and on ground we cannot always see. Our ripples spread beyond ourselves into this movement of faith.