Vývoj náboženství

Nová Hnutí v Církvi

Desátý týden : pět etap vývoje

Rozmanitá duchovní hnutí jsou součástí dějin. Některá jsou známější, jiná méně. Diana Butler Bass uvádí některá

Diana Butler Bass

Příklady různých hnutí

Benediktinská obnova, františkánské hnutí, Bratři společného života, protestantská reformace, anabaptistická komunita, metodistické a evangelické probuzení, Velké probuzení, oxfordské hnutí, letniční probuzení. The Benedictine renewal, the Franciscan movement, the Brethren of the Common Life, the Protestant Reformation, the Anabaptist community, the Methodist and evangelical revival, the Great Awakening, the Oxford movement, the Pentecostal revival. A další známé či neznámé…

Historie všechna hnutí nezaznamenala

Žádný historik nemůže odhadnout, kolik malých hnutí jednotlivců nebo sborů existovalo v minulosti. Jsou to hnutí tvořená těmi, kdo zakusili Boha novými způsoby. Nové poznání z Boha přetvořilo jejich lidské životy a také jejich komunity aniž by to někdy zaujalo větší veřejnost nebo získali větší uznání. Některá hnutí trvala jen krátce a týkala se jen místních událostí; jiné trvala desetiletí nebo staletí a rozšířila se po celém křesťanstvu. Hnutí byli a jsou součástí dlouhého historického procesu obnovy víry.

Církev si potřebuje klást nové otázky

Náboženská tradice nemůže zůstat naživu stovky nebo i tisíce let, bez toho že by si její členové nekladli nespokojené otázky a neměly touhu po změně.[1]

Příklad jednoho z hnutí

Hnutí Homeboy Industries v Los Angeles [Vzniklo v roce 1988 se snahou zlepšit životy bývalých členů gangů ve východním Los Angeles. Dnes působí ve více než 250 organizacích a sociálních službách po celém světě, od Alabamy a Idaha po Guatemalu a Skotsko. Global Homeboy Network je sdružení stejně smýšlejících organizací, které se zavázaly ovlivňovat životy lidí ve svých komunitách. Chcete-li se dozvědět více, klikněte ZDE]

Co učí zakladatel hnutí?

Jezuitský kněz Gregory Boyle, zakladatel Homeboy Industries v Los Angeles píše , že má v sobě živí velkou naději: Církev se promění ve velkou lásku pro všechny.

Greg Boyle
Gregory Boyle

Církev nás má oslovovat z budoucnosti ne z minulosti

Moje přítelkyně Mary Rakowová říká: „Církev se k nám vždy snaží přijít z budoucnosti.“ Musíme jí to dovolit. Ježíš nám už v minulosti ukázal jak přijmout lidi z okraje společnosti. Pokud budeme stejně otevření i církev bude vstřícná , vzniknou hřejivá místa lásky. Budeme se cítit tak blízko Bohu. Nikdo nebude vyloučen a vylučován…

Církev nemá mít svůj pevný kulturní střed

Věřím že v budoucnosti církev zažije svůj Koperníkův okamžik. Pochopí, že její centrum se nenachází v Evropě, že nepatří jen bílým mužům, nepotřebuje povinný celibát. Všichni žijeme v naději, že církev se nebude ne jen dekorativní instituce. . . .

Církev je loď která nekotví navždy v jednom doku

Evangelium je loď, která má neustálou snahu vymanit se z míst, kde uvízla a odjet z kotviště, které je malé s omezenou kulturou. Všichni se snažíme církev osvobodit. Znovu a znovu hledáme cestu k širší toleranci a k vysoké úctě k paradoxu. Musíme dovolit, aby se církev znovu stala hnutím. Ježíš říká : „Kdo není se mnou, je proti mně, kdo se mnou neshromažďuje, rozhazuje“ [viz Matouš 12:30]. Buď lidi přitáhneme dovnitř, nebo je vytlačíme. Přitahujme ale stejným způsobem jako Ježíš. . . .

Kristovy učedníci reagují na každé „počasí“

Učedníci nejsou vysláni, aby vytvořili opevněnou instituci nasáklou uniformitou. Neměli vytvořit jen další kmen který se brání proti všem vnějším silám. Uznávám, že západní křesťanství některé věci pokazilo. Například podporovalo oddělenost; vsadilo jen na obranu proti „hříchu“; dbalo nejvíc na vnější vzhled. Proto toužíme jít znovu do světa a snažit se všude obnovit církev jako hnutí, která bude silná silou svojí velkou něhou. Učedníci nebyli Ježíšem vysláni s brašnou plnou pravidel a uzákoněných přesvědčení. Spíše předkládali láskyplný způsob života, žili evangelium a byli ukotveni v kontemplaci. Usilovali o život podložený Ježíšovým učením o lásce. [2]

Prameny:

[1] Diana Butler Bass, Christianity After Religion: The End of Church and the Birth of a New Spiritual Awakening (New York: HarperOne, 2012), 89–90. 

[2] Gregory Boyle, The Whole Language: The Power of Extravagant Tenderness (New York: Avid Reader Press, 2021), 128, 134, 137, 140. U nás byla vydaná kniha Kérky na srdci v karmelitánském nakladatelství.

Image credit: Jenna Keiper, Untitled Church I (detail), 2020, photograph, New Mexico, used with permission. Toni Frissell, Minnie Burden, barefoot, riding a horse (detail), 1964, photograph, Library of Congress, public domain. Jenna Keiper, Untitled Window (detail), 2020, photograph, New Mexico, used with permission. Jenna Keiper and Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States.

This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image inspiration: The left and right photos are of stone monuments: solid and unmoving. Between them the fresh energy and movement of a horse and rider breathe life into this trio of images. How can we stay connected to the energetic, movement origins of our religions?