Násilí je oddělenost o Boha

Válka je duchovní problém

Osmnáctý týden: Spirála násilí

Jednou z prvních prorockých akcí CAC bylo pravidelné protestování proti zařízením na výrobu jaderných zbraní na jihozápadě. V této aktualizované reflexi z roku 1990 se otec Richard zamýšlí nad spojením, které pozoroval mezi naším zaměřením na menší problémy, které nám umožňují cítit se pod kontrolou a dokonce svatí, zatímco tolerujeme válku a šíření jaderných zbraní, které způsobují rozsáhlou smrt a zkázu:

Jaderný mýtus ničí duchovní vědomí

Jaderný mýtus se svými falešnými sliby odstrašení a bezpečnosti nás dostává z téměř všech háčků, které Božský rybář používá, aby nás přitáhl k hlubším úrovním spirituality a vědomí: naší bezmoci, naší bytostné nejistoty, touhy obětovat svůj život za něco většího, než jsme my sami, našeho strachu ze smrti, naší schopnosti víry, důvěry a odpuštění, našich neklidných srdcí, která touží po sjednocení.

Tři démoni konkurují duchovní energii

Jakmile potlačíme duchovní energii ve jménu tvrdého intelektu a vůle, nastoupí na místo Ducha tři ne tak zjevní démoni: účelnost, zákon a slušnost. Vidím mnoho křesťanů s dobrými úmysly, kteří žijí podle tohoto způsobu myšlení a neuvědomují si, že opustili dřeň evangelia pokoje a lásky a vkládají naději do „osvíceného“ vlastního zájmu. A my jsme si na to tak dlouho zvykali, že si myslíme, že je to Ježíšovo učení!

1. Účelnost neboli prospěšnost

Vezměme si účelnost. Je to rané stadium morálního vývoje, ale v Ježíšových slovech nenachází žádnou oporu. Odráží se v morálních křesťanských rodičích, kteří jsou spravedlivě znepokojeni zlem předmanželského sexu, ale když jsou dotazováni, prozradí, že jejich skutečné obavy se týkají rodinné ostudy, vyhlídek na budoucí manželství nebo nezdarů způsobených neplánovaným těhotenstvím. Jsou to pochopitelné obavy, ale sotva se týkají skutečného morálního zla nebo křesťanské spirituality.

2.Právo neboli zákon

To nás přivádí k druhému falešnému spasiteli: zákonu. Pro mnoho lidí je právě toto náboženství: zákon a pořádek, kontrola, plnění příkazů a poslušnost přikázání. Pavel v celé knize Římanům jasně učí pravý opak: „Člověk je ospravedlněn vírou, a ne konáním skutků předepsaných zákonem“ (3,28). Ale církev se pustila do upřednostňování dobrého chování místo toho, aby dělala to, co dělal Ježíš: hlásala a žila novou realitu Boží vlády.

3.Slušnost neboli mravnost

A konečně slušnost. Zdá se, že být slušný jako všichni ostatní v bloku vždy nahrazovalo skutečnou proměnu. Středostavovské náboženství rádo žehná „tomu, jak myslí všichni“. Z horského kázání dělá úhlednou lekci, zatímco chudí zůstávají utlačováni, hladoví nenasyceni a iluze udržovány. Z tohoto pohledu zůstává lidský duch bez soucitu – zvláště mezi milými, spořádanými lidmi, kteří chodí do kostela. Místo lásky sloužící druhým nastupuje sobecké chování.

Je možná duchovní proměna společnosti?

Co to má společného s jadernými bombami a jaderným odstrašováním? Spolu s papežem Františkem jsem přesvědčen, že i vlastnictví jaderných zbraní je duchovní problém. Cesta vpřed bude záviset na duchovní proměně na úrovni společnosti. Přesto je nyní Ukrajina a celý svět rukojmím, protože Rusko a Spojené státy vlastní jaderné zbraně.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Prameny:

Adapted from Richard Rohr, “Why Deterrence Is Death,” in Grace in Action, ed. Terry Carney and Christina Spahn (New York: Crossroad, 1994), 21–24. 

Image credit: Frank J. Aleksandrowicz, Clark Avenue and Clark Avenue Bridge (detail), 1973, photograph, Ohio, public domain, National Archives. Chaokun Wang, 轮胎 tyre (detail), 2021, photograph, Pingyao, creative commons. John Messina, Drainage of Marsh Leaves (detail), 1970, photograph, Louisiana, public domain. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.

This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image inspiration: War, bitterness, consumed and discarded goods. Why are we sustaining the spiral of violence? Do we not see that we are part of the creation we are destroying?