Dvacátý týden: Nevědomky
Učitel CAC James Finley popisuje kontemplaci, jak ji učí anonymní autor knihy Oblak nevědění. Toto dílo ze čtrnáctého století inspirovalo vznik soustředěné modlitby a učí způsobu modlitby, který zahrnuje odevzdání se myšlenkám, abychom mohli jednoduše být v Boží přítomnosti:
Spočinout v přítomnosti
Kontemplace je beze slov spočinutí v Boží přítomnosti mimo všechny myšlenky a představy. Při kontemplaci tedy na nic nemyslíme. Na nic nemyslíme, ale beze slov (mimo myšlenky) spočíváme v přítomnosti, která důvěrně přistupuje k našemu srdci, stejně jako my k němu, a spočíváme v jednotě. . . . Jak projdeme úzkou branou [kontemplace] do Boží přítomnosti? [1] Právě to máme podle autora knihy Oblak nevědění dělat:
se srdcem toužícím po Pánu
Pozvedněte své srdce k Pánu s jemným pohnutím lásky, toužícím po něm kvůli němu samému, a ne kvůli jeho darům. Soustřeď na něj veškerou svou pozornost a touhu a nechť je to jediným zájmem tvé mysli a srdce. Udělej vše, co je ve tvých silách, abys zapomněl na všechno ostatní a udržel své myšlenky a touhy bez účasti na jakémkoli Božím stvoření nebo jeho záležitostech, ať už obecně, nebo konkrétně. Možná se vám to bude zdát jako nezodpovědný postoj, ale říkám vám, nechte je všechny být; nevěnujte jim žádnou pozornost. [2]
Ale jak je to smyšlenkami?
V posledním díle podcastu Turning to the Mystics James Finley a Kirsten Oatesová diskutují o výzvě této metody modlitby a o „nevěnování pozornosti“ myšlenkám. Jakmile se člověk posadí do ticha, myšlenky pokračují! Jim se zamýšlí:
Ty myšlenky tam stále jsou. Vidíte? Jste povoláni k něčemu, co přesahuje myšlenky. Protože jsi stále zvyklý myslet, jsme se svými myšlenkami velmi svázáni. Pro mé já,( které je zvyklé na myšlenky, dobré myšlenky, ušlechtilé myšlenky, mé myslící já a neustále myslící, protože je na to tak zvyklé,) je to zpočátku velmi těžké. Je to velmi zvláštní. Musíte sedět dost dlouho, aby se to stalo.
Toužit, chtít a vytrvat
Jak dlouho sedíte? Řekněme, že to zkusíte a řeknete si: „Páni, to bylo těžké.“ A pak si řeknete: „To bylo těžké.“ Zkusíte to znovu, o čtyři dny později, a je to pořád těžké. . . . Myslím, že je to takhle: nejprve je tu něco jako začátečnická mysl. Nejdřív si uvědomíš, že se aklimatizuješ. Může to trvat týdny a týdny. Pořád je to těžké. I když je to těžké, cítíte v tom určitou rezonanci. Je to obtížné, ale je tu něco, co v té obtížnosti už tiše září. Cítím se k tomu povolán. To je důležité. . . .
Věřte – je v tom smysl
Řekněme, že už nějakou dobu cvičíte. Tak si jdete zaběhat nebo uběhnout dlouhou vzdálenost, ať už je to cokoli. Je to určitý bod, kdy je to obtížné, a vy se chcete dostat do bodu, kdy spálíte [energii], ale i když je to obtížné, není to jen obtížné. Je v tom smysl. V obtížnosti je smysl, protože je to vedoucí ke změně. [3]
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Prameny:
[1] The Cloud of Unknowing; and the Book of Privy Counseling, ed. William Johnston (New York: Image Books, 2005), 40.
[2] Adapted from James Finley, Following the Mystics through the Narrow Gate: Seeing God in All Things (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2010). Available as CD, DVD, and MP3 download.
[3] James Finley with Kirsten Oates, “Dialogue 1: The Common Life,” March 21, 2022, in Turning to the Mystics, season 5 (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2022), podcast, MP3 audio.
Image credit: Chaokun Wang, 夜 night (detail), 2017, photograph, China, Creative Commons. Unknown Author, Close-up of New Growth (detail), 1970, photograph, British Columbia, Public Domain. Chaokun Wang, 竹子 bamboo (detail), 2015, photograph, Heifei, Creative Commons. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge the image.
This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story.
Image inspiration: Moonlight, dewdrops, the overnight growth of bamboo. Nature reveals the great mystery of the Divine in the cycles and patterns of life.