Dvacátý první týden: Obnova křesťanství
Otec Richard Rohr se již více než padesát let jako františkánský kněz snaží probudit křesťany k radikálnímu a proměňujícímu Ježíšovu poselství. Je to poselství, které je často zkreslováno kulturou a dokonce i samotnou křesťanskou tradicí. Richard Rohr se zamýšlí:
Popiš stav náboženství ve tvém okolí
Naše náboženství nefunguje dobře: utrpení, strach, násilí, nespravedlnost, chamtivost a nesmyslnost stále přetrvávají. To se ani zdaleka neblíží Boží vládě, kterou učil Ježíš. A musíme být upřímní: ve svém chování a vlivu na svět se křesťané příliš neliší od ostatních lidí.
Nalézáš obrácené křesťany?
Mnozí křesťané nejsou hluboce proměněnými lidmi, naopak mají tendenci spíše odrážet svou vlastní kulturu, než aby v ní působili jako nějaký kvas. Mluvím zejména o amerických křesťanech, protože jsem jedním z nich. Pokud však pocházíte z jiné země, podívejte se na křesťany v místě, kde žijete, a zjistěte, zda je to tam stejné.
Jak bys charakterizoval vliv současného náboženství?
Buďme upřímní: náboženství asi nikdy nemělo tak špatné jméno. Někteří dnes křesťanství považují za „nepodstatné“, mnozí za „toxické“ a často za velkou část problému, nikoli za nějaké řešení. Někteří z nás se téměř stydí říci, že jsou křesťané, protože toto slovo vyvolává v myslích ostatních negativní představy. Zejména mladé lidi odrazuje to, jak odsuzující, vylučující, nepraktická a neúčinná se křesťanská kultura zdá být.
Duální myšlení světa versus Kristova mysl
Většinu křesťanů nikdo neučil, jak se zapojit do „Kristovy mysli“, a tak místo toho často odrážejí běžnou mysl moci, chamtivosti a války. Dualistická mysl čte realitu v jednoduchých binárních kategoriích – dobré a špatné, správné a nesprávné – a považuje se za chytrou, protože si vybírá jednu stranu. To nás nikam neposouvá.
Praktické rady od mystiků
V celé historii křesťanství se zdá, že Ježíšovo učení mělo jen malý dopad, s výjimkou lidí, kteří se odevzdali velké lásce a velkému utrpení. Mohlo by to být skutečné jádro evangelia? Takoví lidé Boha spíše zakoušejí, než že by o něm měli jen nesouvislé představy. Musíme se nyní spoléhat na mysl mystiků, kteří nabízejí nějakou alternativu – kontemplativní nebo neduální vědomí. Potřebujeme náboženství založené na praxi, které nás učí, jak se spojit s Nekonečnem způsobem, který nás skutečně promění a zbaví mylných představ.
Radikální František z Assisi
Musíme znovu objevit to, co svatý František z Assisi (1182-1226) nazýval „dřeněmi evangelia“. [1] Je čas obnovit se zdola nahoru. Pokud není základ pevný a jistý, vše, co se na něm snažíme postavit, je slabé a neúčinné. Možná je to skryté požehnání, že se toho kolem nás tolik hroutí. Je čas začít znovu. V roce 1205 promluvil Ježíš k Františkovi prostřednictvím kříže v San Damianu: „Františku, obnov můj kostel, neboť vidíš, že se propadá do zkázy.“ Jestliže sám Ježíš říká, že církev se propadá do ruin, myslím, že to můžeme přiznat i my, aniž bychom byli obviněni z negativismu nebo nevěry. Možná to musíme přiznat, aby se stalo něco nového a dobrého.
Prameny:
[1] Thomas of Celano, The Remembrance of the Desire of a Soul, chapter 158. See Francis of Assisi: Early Documents, vol. 2, The Founder (Hyde Park, NY: New City Press, 2000), 380.
Adapted from Richard Rohr, unpublished talk, December 3, 2016, at Canossian Spirituality Center, Albuquerque, New Mexico.
Image credit: Chaokun Wang, 墙 wall (detail), 2020, photograph, China, Creative Commons. Yoichi R. Okamoto, Munich’s Large and Beautiful Fussgangerzone (detail), 1973, photograph, Munich, Public Domain. Chaokun Wang, 树 tree (detail), 2019, photograph, Qufu, Creative Commons. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge the image.
This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story.
Image inspiration: Sometimes the wall cracks or the tree dies. We ponder and question what we profess to believe. It’s a healthy practice that undergirds a maturing faith.