21 obnova křesťanství

Obnova zdola nahoru

Dvacátý první týden: Obnova křesťanství

Otec Richard Rohr se již více než padesát let jako františkánský kněz snaží probudit křesťany k radikálnímu a proměňujícímu Ježíšovu poselství. Je to poselství, které je často zkreslováno kulturou a dokonce i samotnou křesťanskou tradicí. Richard Rohr se zamýšlí:

Popiš stav náboženství ve tvém okolí

Naše náboženství nefunguje dobře: utrpení, strach, násilí, nespravedlnost, chamtivost a nesmyslnost stále přetrvávají. To se ani zdaleka neblíží Boží vládě, kterou učil Ježíš. A musíme být upřímní: ve svém chování a vlivu na svět se křesťané příliš neliší od ostatních lidí.

Nalézáš obrácené křesťany?

Mnozí křesťané nejsou hluboce proměněnými lidmi, naopak mají tendenci spíše odrážet svou vlastní kulturu, než aby v ní působili jako nějaký kvas. Mluvím zejména o amerických křesťanech, protože jsem jedním z nich. Pokud však pocházíte z jiné země, podívejte se na křesťany v místě, kde žijete, a zjistěte, zda je to tam stejné.

Jak bys charakterizoval vliv současného náboženství?

Buďme upřímní: náboženství asi nikdy nemělo tak špatné jméno. Někteří dnes křesťanství považují za „nepodstatné“, mnozí za „toxické“ a často za velkou část problému, nikoli za nějaké řešení. Někteří z nás se téměř stydí říci, že jsou křesťané, protože toto slovo vyvolává v myslích ostatních negativní představy. Zejména mladé lidi odrazuje to, jak odsuzující, vylučující, nepraktická a neúčinná se křesťanská kultura zdá být.

Duální myšlení světa versus Kristova mysl

Většinu křesťanů nikdo neučil, jak se zapojit do „Kristovy mysli“, a tak místo toho často odrážejí běžnou mysl moci, chamtivosti a války. Dualistická mysl čte realitu v jednoduchých binárních kategoriích – dobré a špatné, správné a nesprávné – a považuje se za chytrou, protože si vybírá jednu stranu. To nás nikam neposouvá.

Praktické rady od mystiků

V celé historii křesťanství se zdá, že Ježíšovo učení mělo jen malý dopad, s výjimkou lidí, kteří se odevzdali velké lásce a velkému utrpení. Mohlo by to být skutečné jádro evangelia? Takoví lidé Boha spíše zakoušejí, než že by o něm měli jen nesouvislé představy. Musíme se nyní spoléhat na mysl mystiků, kteří nabízejí nějakou alternativu – kontemplativní nebo neduální vědomí. Potřebujeme náboženství založené na praxi, které nás učí, jak se spojit s Nekonečnem způsobem, který nás skutečně promění a zbaví mylných představ.

Radikální František z Assisi

Musíme znovu objevit to, co svatý František z Assisi (1182-1226) nazýval „dřeněmi evangelia“. [1] Je čas obnovit se zdola nahoru. Pokud není základ pevný a jistý, vše, co se na něm snažíme postavit, je slabé a neúčinné. Možná je to skryté požehnání, že se toho kolem nás tolik hroutí. Je čas začít znovu. V roce 1205 promluvil Ježíš k Františkovi prostřednictvím kříže v San Damianu: „Františku, obnov můj kostel, neboť vidíš, že se propadá do zkázy.“ Jestliže sám Ježíš říká, že církev se propadá do ruin, myslím, že to můžeme přiznat i my, aniž bychom byli obviněni z negativismu nebo nevěry. Možná to musíme přiznat, aby se stalo něco nového a dobrého.

sv.František
z filmu o sv. Františkovi
Prameny:

[1] Thomas of Celano, The Remembrance of the Desire of a Soul, chapter 158. See Francis of Assisi: Early Documents, vol. 2, The Founder (Hyde Park, NY: New City Press, 2000), 380.

Adapted from Richard Rohr, unpublished talk, December 3, 2016, at Canossian Spirituality Center, Albuquerque, New Mexico.

Image credit: Chaokun Wang,  wall (detail), 2020, photograph, China, Creative Commons. Yoichi R. Okamoto, Munich’s Large and Beautiful Fussgangerzone (detail), 1973, photograph, Munich, Public Domain. Chaokun Wang,  tree (detail), 2019, photograph, Qufu, Creative Commons. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge the image.

This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image inspiration: Sometimes the wall cracks or the tree dies. We ponder and question what we profess to believe. It’s a healthy practice that undergirds a maturing faith.