Problém násilí v křesťanství

Dvacátý první týden: Obnova křesťanství

Učitel CAC Brian McLaren již dlouho nahlas klade otázky, které si mnozí často kladou jen sami sobě. Ve své nové knize “Zůstanu křesťanem?” Brian uvádí přesvědčivé důvody, proč křesťanství opustit i proč v něm zůstat. Dnes se s vámi podělíme o jeho kritiku spoluúčasti křesťanství na násilí. Takové pravdivé vyprávění se může číst těžko. Vyzýváme vás, abyste se cvičili v kontemplativním postoji “udržování napětí protikladů”:

Brain MCLaren
Brian McLaren

Původní křesťanství bylo nenásilné duchovní hnutí

Křesťanská víra, odrážející nenásilí svého zakladatele, se původně rozvíjela jako nenásilné duchovní hnutí protiimperiálních hodnot. Prosazovalo lásku, nikoli válku. Její prvotní krédo vyzdvihovalo solidaritu, nikoli útlak a vyloučení [viz Galatským 3,26-28]. . . . První křesťané vyzdvihovali spíše rovnost přátelství než nadřazenost hierarchie [Jan 15,15; 3 Jan 14,15].

Konec nenásilí – křesťanství náboženství říše

Tento závazek k nenásilí se rychle vytratil na počátku čtvrtého století, kdy císař Konstantin prohlásil křesťanství za náboženství říše. To vedlo k přijetí násilí a nadvlády proti nepřátelům říše, ale také vnímaným “nepřátelům” zevnitř:

Svatba politiky s náboženstvím

Co chtělo císařství, církev zpravidla požehnala. . . . Tento útulný vztah s císařstvím pokračoval ještě dlouho poté, co se římská říše zcela zhroutila. Církev podporovala četné reinkarnace impéria ve francouzských, německých, španělských, portugalských, nizozemských, britských, ruských, německých a amerických imperiálních podnicích. Každé impérium se mohlo spolehnout na to, že hlavní křesťanská církev požehná jeho úspěchům, odpustí mu neúspěchy a zpacifikuje a sjednotí jeho masy.

Křesťanství přestalo být bezpečným místem

Společenství s historií násilí na Židech… nezní jako bezpečné místo pro nekřesťany. Ale jako kaplan říše nebylo křesťanství nijak zvlášť bezpečným místem ani pro křesťany – alespoň ne pro ty, kteří se rozhodli odlišit od církevních nebo státních autorit. Rozhodnutí odlišit se bylo vlastně základním významem slova hereze. . . .

Církev pronásledovala nezávislé názory

Historici se obecně shodují: ačkoli jsou záznamy nespolehlivé a neúplné, v letech 1180-1450 byly církevními soudy stíhány přinejmenším desítky tisíc podezřelých nonkonformistů; mnoho tisíc jich bylo mučeno; více než tisíc jich církevní úřady popravily. . . . Během sedmdesáti let počínaje rokem 1560 bylo 80 000 žen souzeno jako čarodějnice a 40 000 jich bylo zabito. . . .

Církev pronásleduje i dnes nezávislé názory

V dnešní době bývá zneužívání křesťanů křesťany spíše emocionální a duchovní než fyzické. Ale vyhýbání a vyloučení (formy vztahového vyhnanství), veřejné zostuzení a znevažování charakteru, soukromé ponižování, církevní procesy s nekonformisty, zařazování na černé listiny a další formy krutosti křesťanů vůči křesťanům pokračují a stále více traumatizovaných lidí se svými příběhy přichází. . . .

Potřebujeme se navrátit k Ježíšovu učení

Ježíš nikdy nikoho nemučil, nezabil ani nezničil život, ale to samé se nedá říci o náboženství, které se hlásí k jeho následování.

S vědomím toho, co nyní vím, kdybych ještě nebyl křesťanem, váhal bych, zda se jím stát, přinejmenším dokud toto náboženství ve všech svých hlavních formách nenabídne nebojácné, pátravé a veřejné morální zúčtování se svými minulými zločiny… především proti Židům a také proti svým vlastním nekonformním členům.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Prameny:

Brian D. McLaren, Do I Stay Christian? A Guide for the Doubters, the Disappointed, and the Disillusioned (New York: St. Martin’s Essentials, 2022), 22–23, 24, 25, 28. 

Image credit: Chaokun Wang,  wall (detail), 2020, photograph, China, Creative Commons. Yoichi R. Okamoto, Munich’s Large and Beautiful Fussgangerzone (detail), 1973, photograph, Munich, Public Domain. Chaokun Wang,  tree (detail), 2019, photograph, Qufu, Creative Commons. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge the image.

This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image inspiration: Sometimes the wall cracks or the tree dies. We ponder and question what we profess to believe. It’s a healthy practice that undergirds a maturing faith.

Soukromá poznámka překladatele – řád Františkánů propaguje nenásilí a to včetně třetího laického řádu (Sekulární františkánský řád). Není to však povinné.