21 obnova křesťanství

Zůstat a nemlčet

Dvacátý první týden: Boj s křesťanstvím

Průzkum mezi křesťany

Brian McLaren vedl v průběhu desetiletí mnoho rozhovorů s věřícími křesťany, kteří jsou také rozčarováni církví a náboženstvím. Po jednom večeru stráveném ve společnosti dvou římskokatolických sester, které zůstaly ve službě církvi přes padesát let, McLaren uvažuje:

Brain MCLaren
Brian McLaren

„Existují více než dvě možnosti,“ pomyslel jsem si. „Nemusím si vybírat mezi tím, zda zůstanu poddajným křesťanem, nebo zda křesťanství vzdorně opustím. Mohu zůstat vzdorovitě jako s. Ann a s. Jean [nejsou to jejich pravá jména]. Mohu záměrně, vědomě, rozhodně odmítnout odchod… a se stejným záměrem a rozhodností se mohu odmítnout podřídit se stávajícímu stavu. Mohu obsadit křesťanství jiným způsobem bytí křesťanem“.

Zůstat v církvi a nabídnout laskavost

Když říkám rezolutně zůstat, nemyslím tím nelaskavě. S tím souhlasím. Ann a Jean vyzařují takovou laskavost a vnitřní klid.  Obvinění z nelaskavosti nepřipadá v úvahu. Ne, s pevným, ale laskavým vzdorem budou dál říkat své pravdy a budou je říkat zevnitř tak dlouho, dokud budou moci.

McLaren nachází povzbuzení k tomu, aby zůstal oddaným křesťanem, v Ježíšově vlastním rozhodnutí zůstat a zápasit se svou židovskou vírou, i když byl odmítnut:

Nesnižovat chyby církve ale ani jí nezlořečit

Když vidím a vím to, co vidím a vím nyní, nemohu již dále naivně důvěřovat strukturám křesťanského náboženství. Ale místo toho, abych své náboženské společenství odmítl, zůstávám mu paradoxně přítomen, nebagatelizuji jeho chyby ani ho pro jeho chyby nenávidím. . . .

Ježíš samozřejmě počítal s touto cenou. Zůstal a nemlčel. A stojí za povšimnutí, kam ho jeho setrvání vedlo. Ne k vítězství. Ne k úspěchu. Vedlo ho k naprosté porážce a ponížení na kříži.

Použít Ježíšův vzor v přístupu k židovství

Byl blázen, když si zachoval víru až do posledního dechu? Když svůj pocit opuštěnosti přetavil v modlitbu? Bylo normální, když si myslel, že odkaz proroků, odkaz jeho bratrance Jana a odkaz jeho matky Marie stojí za to, aby zůstal a zachránil tento odkaz před zkažením náboženskými strážci jeho doby?

Byl blázen, když zůstal v boji s náboženskými strážci své doby a pojmenoval jejich zkaženost a jedovatost pečlivě volenými slovy jako „obílené hroby“ a „hejno zmijí“ [Matouš 23,27.33]? Bylo by moudřejší, kdyby v tichosti odešel do Indie a stal se hinduistou, nebo kdyby v tichosti odešel do Číny a stal se buddhistou, místo aby zpochybňoval status quo svého vlastního náboženství?

Jsme ochotní přistoupit ke své církvi jako Ježíš?

Byl blázen, když si myslel, že ta nepatrná hrstka lidí, která dostala jen nepatrný střípek jeho poselství a viděla jen slabý záblesk toho, co viděl on, ho může přežít a vykonat větší věci, než vykonal on?

Jste ochotni být takovým bláznem? Jsem? – Alespoň dnes, inspirován příkladem s. Jean a s. Ann.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Prameny:

Brian D. McLaren, Do I Stay Christian? A Guide for the Doubters, the Disappointed, and the Disillusioned (New York: St. Martin’s Essentials, 2022), 94, 96. 

Image credit: Chaokun Wang, wall (detail), 2020, photograph, China, Creative Commons. Yoichi R. Okamoto, Munich’s Large and Beautiful Fussgangerzone (detail), 1973, photograph, Munich, Public Domain. Chaokun Wang, tree (detail), 2019, photograph, Qufu, Creative Commons. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge the image.

This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image inspiration: Sometimes the wall cracks or the tree dies. We ponder and question what we profess to believe. It’s a healthy practice that undergirds a maturing faith.