Vidět kolem sebe všechny věci

Dvacátý druhý týden: Rozšíření naší vize

Podle Rev. Dr. Jacqui Lewisové nás náboženství v nejlepším případě učí “vidět” jasněji, což zvyšuje naši odvahu a schopnost milovat sebe, druhé, dokonce i nepřátele.

Reverend Dr. Jacqui Lewis
Jacqui Lewis

Náboženství má spojovat

Ve svém pravém slova smyslu by náboženství mělo znovu spojit lidské bytosti – znovu je připoutat ke stvoření, k sobě navzájem, k božství, k lásce. Náboženství by nám mělo odhalit, jak moc potřebujeme jeden druhého, abychom přežili a prosperovali. Náboženství by mělo být objevné a revoluční a mělo by nám pomáhat vidět, jak naše předsudky o barvě pleti, pohlaví, sexualitě a třídě způsobují hluboké zranění těla i duše. . . .

Učení rabína Ježíše je prosté: Milujte Boha. Miluj bližního. Milujte sebe. Milujte období. . . .

Náboženství má podporovat ochotu

Na jedné přednášce v Izraeli jsem slyšela jednoho ze svých oblíbených rabínů, Donniela Hartmana, říkat: “Život víry není jen o tom, jak člověk kráčí s Bohem, ale jak kráčí s lidmi. Základním rysem morálního života je vidět. Rozhodnout se nevidět je nemorální. Cílem náboženství je zlepšit naši ochotu a schopnost vidět.” Duchovní život nám má pomoci lépe vidět. Cílem Lásky a každého Boha, kterého stojí za to uctívat, je lepší vidění. . . .

Náboženství má pomáhat zbavit nás lhostejnosti

Etický a morální život spočívá v tom, že se zbavíme lhostejnosti a naučíme se vidět. Jde o to, abychom se probudili k lásce k sobě samým, k lásce k naší družině a k lásce k našemu světu. Představte si lásku jako naši společnou duchovní praxi, která nás navzájem poutá a umožňuje nám vidět naše spojení – že jsme příbuzní. . . .

Náboženství má pomáhat vidět a konat

Abychom mohli žít morální život, dobrý život, život ubuntu [1], musíme se zavázat k životu v lásce, což znamená vidět všechny věci. Vidět svého bližního, jak trpí, a něco pro to udělat. Pochopit cizího člověka, který se lopotí pod těžkým břemenem, a pomoci mu. Vidět lži vyřčené a sdílené v sociálních médiích a volat faul. Vidět přítele, který se vznáší, a říct: “Vidím tě, krásné stvoření!”, aby si vybudoval nádrž sebelásky. . . .

Prosím dívejte se kolem sebe

Příteli, jsi jediný, kdo stojí tam, kde stojíš, a vidí to, co vidíš, se svým úhlem pohledu, se svým příběhem. Jsi tam z nějakého důvodu: abys měl, jak říká moje drahá přítelkyně Ruby Salesová, “nadhled, vhled a předvídavost”. Chci, abychom se naučili vidět s očima dokořán, jak nejlépe být léčiteli a transformátory. Chci, abychom skutečně viděli, abychom se plně probudili, abychom si uvědomili, v jaké horké době se nacházíme, a jakou máme neuvěřitelnou moc milovat sami sebe a dosáhnout zdraví. . . .

Prosím otevřete se

Chci, abychom byli otevřeni zjevení, nebáli se ho a byli otevřeni způsobům, které nás vyprovokují k tomu, abychom vytrvale věřili v to, jak jsme každý z nás milovaný, a v lásku mezi námi a mezi námi, protože věřit vlastně znamená vidět.

Věřit znamená vidět naše spojení: Jsme jedno.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version) 

Prameny:

[1] Jacqui Lewis, “The Spirit of Ubuntu,” Richard Rohr’s Daily Meditation, February 7, 2022. 

Jacqui Lewis, “Apocalypse Now: Love, Believing, and Seeing,” Oneing 10, no. 1, Unveiled (Spring 2022): 41, 42–43, 44–45. Available in print and PDF download

Image credit: Young Shih, Untitled (detail), 2021, photograph, Taiwan, Free Use. Charles O’Rear, Grasses After Spring Rain (detail), 1973, photograph, Nebraska, Public Domain. Mohsen Ameri, Untitled (detail), 2021, photograph, Iran, Free Use. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge the image.

This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image inspiration: Dewdrops on grass, sunlight on the path, trees reaching skyward. It’s easy to overlook things we think we have seen already seen before. How can we look more deeply, allow our sight to be shifted so as to see anew?