Najdi proud           

Čtyřicátý šestý týden: Hnutí spravedlnosti a ducha

Učitel CAC Brian McLaren nás vyzývá k účasti na duchovním hnutí budoucnosti namísto toho, abychom se snažili vrátit do minulosti:

Společné vědomí

Brian McLaren
Brian McLaren

Od doby mezi lety 3000 a 4000 př. n. l., kdy se zrodily první lidské civilizace, jsme součástí jednoho metahnutí [Tým DM: způsob myšlení nebo dominantní vědomí], které bychom mohli nazvat staré lidstvo nebo imperiální lidstvo. . . . [Co se však stane, když se meta-hnutí vyčerpá? . . .

Závisí změny v civilizaci na ztrátě mocenského vlivu ?

Co by pro nás znamenalo, kdybychom náhodou žili v době úpadku starého lidstva, kdy se nové lidstvo bolestně a křehce rodí? . . . Co když růst nového hnutí, nového lidstva, nové společenské tvorby či konstrukce závisí na tom, zda to staré ztratí svou hegemonii?

Izaiášův sen

Když píši tato slova, nemohu si pomoci, ale cítím záplavu rezonancí s Hebrejským písmem. [1] Cítím ozvěny Izajáše, který mluví o tom, že Bůh koná něco nového, že něco čerstvého vyvěrá, takže se objeví dobrá zpráva pro chudé, navrácení zraku pro slepé, svoboda pro uvězněné a utlačované. (Útlak chudých je jedním z charakteristických znaků starého lidstva.) Slyším proroka, jak si představuje zaslíbenou dobu, kdy se zbraně recyklují na zemědělské vybavení, protože válku už nikdo nestuduje. (Válka je jedním z charakteristických znaků starého lidstva.)

Ezekielova představa nového srdce

Slyším Ezechielovo orákulum o novém srdci, srdci z masa, které nahradí srdce kamenné. (Zatvrzení srdce ve jménu vlastního zájmu a zájmu skupiny je jedním z charakteristických znaků starého lidstva).

Amosova slova o spravedlnosti

Slyším Amose, jak si představuje dobu, kdy se z výšin valí řeka spravedlnosti, která nejprve naplní nejnižší místa. (Koncentrace moci a bohatství na vrcholu je charakteristickým znakem starého lidstva.)

Micheáš chválí milování dobroty

Slyším Micheáše, jak ve svém náboženství relativizuje všechno kromě konání spravedlnosti, milování dobroty a pokorného chození před Bohem. (Hromadění moci, láska k penězům a chození v rasové, náboženské nebo národní pýše jsou charakteristickými znaky starého lidstva). . . .

Vize nového hnutí?

A tak si představuji: Co kdyby nám uprostřed starého metahnutí říší, nadvlády, těžby a vykořisťování dlouhá řada proroků, včetně Marie, Jana Křtitele, Ježíše, Pavla a dalších, dávala vizi rodícího se nového hnutí? . .

Metahnutí je globální pocit lidí

Ať už je toto nově vznikající metahnutí jakékoliv, je větší než jakékoli jednotlivé náboženství. Ve skutečnosti je větší než náboženství jako celek. Je to výzva, možná dokonce ultimátum, všem náboženstvím, všem ekonomikám, všem vzdělávacím a politickým systémům, všem uměním a řemeslům, všem vědám a technologiím, všemu. Dalo by se říci, že je to duchovní hnutí, které zahrnuje všechno. . . .

Každý z nás může přijmout dlouhodobé duchovní hnutí

Doufám, že ať už investujete svůj život kamkoli, bude to v tomto širším hnutí, které usiluje o zrod něčeho nového. Přijměte dlouhodobý pohled a najděte hluboký proud, nekonečný tok.

 Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

[1] The scripture passages mentioned here are Isaiah 43:19, 61:1, 2:4; Ezekiel 11:19; Amos 5:24; and Micah 6:8.

Brian D. McLaren, Do I Stay Christian? A Guide for the Doubters, the Disappointed, and the Disillusioned (New York: St. Martin’s Essentials, 2022), 185, 186, 187, 191. Emphasis added.

Image credit: Khamkéo Vilaysing, Lonely Tree (detail), 2017, France, photograph, Unsplash. Anastase Maragos, Calm Tide (detail), 2020, Canada, photograph, Unsplash. Clark Gu, Untitled (detail), 2020, Korea, photograph, Unsplash. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.

Image inspiration: We cannot see the wind, but we feel it. We recognize its presence by watching the world around us move in response to its power. At times, the movement of Spirit towards justice feels invisible and interminably slow, but like waves slowly shaping the shoreline, in time we see the fruits of God’s movement.