Boží pocity    

Sedmý týden: Hebrejští proroci

Ve svých přednáškách o hebrejských prorocích z roku 1980 otec Richard identifikoval vášeň proroků, která je zároveň vášní Boží:

Proroci jsou cestou do Božího srdce

Proroci jsou cestou do Božího srdce. Jejich obrazy, slova a dramata často působí přehnaně a absolutisticky. Jsou jakýmsi pokusem vtáhnout lidstvo do patosu, citu, intenzity, dokonce i bolesti, které charakterizují Boží srdce.

Proroci se nás snaží slovy dostat do Božího srdce

Pokud se na to podíváme příliš logicky, můžeme si říci: “No, to je přece zneužití slov.” Ale to je jenom takový příklad. Mohli bychom říci, že Bůh nemá bolest, cit, touhu nebo hněv. Přesto se proroci odvažují tato slova a obrazy používat, protože proroci mluví k nám. Prorok ví, že jsou to slova, kterým můžeme rozumět, do kterých můžeme vstoupit a která nás nějakým způsobem asimilují do Božího srdce…..

I my potřebujeme mluvit o touze a hněvu a lásce

Pojďme na to z druhé strany. Víme a cítíme; jsme-li Boží děti, pak se to, co charakterizuje naše srdce a lidství, musí nějak odrážet v tom, kdo je Bůh. Možná jediným způsobem, jak se dobrat toho, kdo je Bůh, je mluvit o touze, mluvit o hněvu, mluvit o touze, mluvit o lásce. A tak se k tomu odvažujeme my a odvažuje se k tomu i prorok.

Učenec a aktivista rabín Abraham Joshua Heschel (1907-1972) popisuje společnou zkušenost pocitů mezi Bohem a prorokem:

Prorok sounáleží s Božími pocity

braham Joshua Heschel

Základní zkušeností proroka je sounáležitost s Božími pocity, soucit s božským patosem, společenství s božským vědomím….. Typickým prorockým stavem mysli je pohroužení do srdce božského patosu. [1]

Richard pokračuje:

Prorok se pokouší předat nám bolest, cit,touhu po Bohu

Proroci se nesnaží být logičtí. Možná právě proto se proroci dostávají blíže k božské skutečnosti než mnozí racionálnější a rozvážnější, logičtější a teologičtější přístupy k Bohu. Pokud hledáme rozvážnost a vyváženost, nečteme proroky. To není jejich posláním. Nejsou k tomu povoláni. Ve světě, který je tak jednostranný, stále hledá sebezáchovnou, opatrnou, obezřetnou a ochranářskou cestu, prorok cítí, že musí stát daleko v povzdálí a táhnout lidstvo na druhou stranu. Musí lidstvu pomoci zakusit Boží patos, bolest, cit, touhu, touhu po Bohu…..

Ucelené pochopení skutečnosti souvisí vždy i s pocity

Jestliže nám učitelé zprostředkovávají představy o Bohu, pak proroci nám zprostředkovávají Boží pocity. To nám pomáhá vidět Ježíše jako proroka i učitele. Ježíš říká Boží slovo, Boží myšlenky, ale spojuje s nimi Boží pocity. Právě to znamená mít ucelené chápání skutečnosti. Víme toho mnohem víc, než chápeme, alespoň pokud nasloucháme. Pokud se učíme naslouchat, víme mnohem víc, než chápeme. To, co proroci dělají, je, že nám pomáhají poznat, co víme.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version),mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

[1] Abraham J. Heschel, The Prophets (New York: Harper & Row, 1962), 26.

Adapted from Richard Rohr, The Prophets (San Antonio, TX: Catholic Charismatic Bible Institute, 1980), audio recording. No longer available for purchase

Image credit: A path from one week to the next—Jenna Keiper, Bisti Badlands. Benjamin Yazza, Untitled 6. Jenna Keiper, Taos Snow. Used with permission. Click here to enlarge image.

Like this bird, the Hebrew prophets sing truth from new vantage points.