Izajáš: Prorok víry

Sedmý týden: Hebrejští proroci

 Pokračujeme ve sdílení Richardova seriálu o hebrejských prorocích z roku 1980. V tomto rozhovoru se Richard zaměřuje na proroka Izajáše a význam biblické víry:

Víra je kvalita vnímání a bytí

Izajáš [ Izajáše 1-39] je především prorokem víry. Začíná definovat kvalitu víry a to, co znamená důvěřovat Bohu. Je to zcela nová schopnost pro Boha a život….. Biblická víra, zvláště pro Izajáše, je kvalitou bytí, kvalitou vnímání.

Víra vychází z našeho vnitřního spojení s Bohem

Mohli bychom se ji pokusit popsat jako druh vnitřní autority, která vychází z naslouchání všemu, a také  jako překročení strachu, takže se člověk stává důvěrně spjatým se vším. Takoví lidé znají pravdu, z níž mluví. Nějakým způsobem slyšeli, jak božská láska vyslovuje jejich jméno. Nevím, jak takové tajemství popsat. Jako by v nás bylo místo, kde se tato jména spojila v jedno, jméno Boží a naše jméno. To je zdroj autority, z níž mluvíme, že víme, že nás Bůh povolal jménem, a víme, že nám byl Bůh zjeven. Známe Boha a víme, že Bůh zná nás. Z tohoto bodu začínáme čerpat svou autoritu.

Pokud nehledáme v sobě, hledáme nejspíše uznání vně

Jedině tak můžeme v tomto světě pevně stát. V opačném případě stále hledáme vně sebe samých uznání druhých, potlesk druhých nebo nějaké skupiny, abychom našli svou identitu. A tak nemusíme mít osobní identitu. Víra je poslouchat své nejhlubší srdce. Je to být věrný svému nejhlubšímu já.

Bůh nabízí Izajášovi láskyplnou a překvapivou odpověď na zaseknutou víru lidí:

Kdo má víru nebude otřesen ani když zrovna bloudí

Uprostřed Izajáše se zdá, že prorok opakuje svou základní víru a svědectví. Nazývá ji vzácným základním kamenem svého učení, který zní: “Kdo má víru, nebude otřesen” (Iz 28,16). Nyní začínáme chápat, proč je Izajáš nazýván prorokem víry. Bůh říká: “Učiním spravedlnost mírou, poctivost olovnicí” pro ty, kdo žijí touto radikální vírou (Iz 28,17).

Z mylné cesty povolám, tím, že vás budu milovat ještě víc, než vás miluji teď, říká Bůh

“Jahve řekl: Protože tento lid se ke mně přibližuje jen slovy, ctí mě jen slovy, zatímco jeho srdce je ode mne vzdáleno, a mé náboženství, pokud jde o něj, není nic jiného než lidský příkaz, naučená lekce nazpaměť” (Izajáš 29,13). A zde je Boží odpověď hned poté: Budu dál jednat překvapivě a podivuhodně, “budu s tímto lidem marnotratný v podivuhodných věcech”, jak to překládá Jeruzalémská bible (29,14). Bůh jako by říkal: “Neznáte mou lásku. Spokojujete se s verbálním náboženstvím, se službou ze rtů. Jediný způsob, jak vás z toho dostat, je, že vás budu více milovat.” A tak je to.

Jak krásné! To je vždycky Boží cesta. Bůh na lidi třese prstem, a přesto říká: “Způsob, jak vás z toho povolám, je ten, že vás budu milovat ještě víc, než vás miluji teď.”

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version),mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

Adapted from Richard Rohr, The Prophets (San Antonio, TX: Catholic Charismatic Bible Institute, 1980), audio recording. No longer available for purchase.

Image credit: A path from one week to the next—Jenna Keiper, Bisti Badlands. Benjamin Yazza, Untitled 6. Jenna Keiper, Taos Snow. Used with permission. Click here to enlarge image.

Like this bird, the Hebrew prophets sing truth from new vantage points.