Skutečně reálná

Jedenáctý týden: Setkání s realitou

Richard Rohr nás zve, abychom vstoupili do Boží vlády – kterou označuje jako „Skutečně reálnou“ – i když se v životě potýkáme s mnoha obtížemi“.

Boží vláda…

Ježíš ohlásil, prožil a pro dějiny inauguroval nový společenský řád. Nazval ho Boží vláda nebo Boží království a stal se vůdčím obrazem celého jeho působení. Boží vláda je tématem Ježíšovy inaugurační řeči (Mk 1,15; Mt 4,17; Lk 4,16-21), jeho horského kázání (Mt 5-7) a většiny jeho podobenství.

…je vize Boží vůle

Jakmile se tato vůdčí vize Boží vůle stala Ježíšovi po jeho křtu a pobytu o samotě na poušti jasnou, vše ostatní se dostalo do perspektivy. Matoušovo evangelium vlastně říká, že Ježíš začal kázat „od té chvíle“ (4,17). Měl svůj absolutní referenční bod, který mu umožnil správně posoudit a zhodnotit všechno ostatní. [1]

Boží vláda je reálná

V Novém zákoně, zejména v Matoušově evangeliu, objevujeme, že Boží vláda je nový světový řád, nový věk, zaslíbená naděje, která začala v Ježíšově učení a službě – a pokračuje v nás. O Boží vládě přemýšlím jako o Skutečně skutečné.

Tato zkušenost skutečně reálného – zkušenost „Království“ – je jádrem Ježíšova učení. Je to Skutečnost s velkým R, samotné dno, vzor, který spojuje. Je to cíl veškerého pravého náboženství, zkušenost Absolutna, Věčného, toho, co je. [2]

„Království“ není totéž co nebe

Pro vysvětlení tohoto pojmu může být užitečné říci, co to není: „Království“ není totéž co nebe. Mnoho křesťanů se mylně domnívá, že Boží království je „věčný život“ neboli místo, kam se dostaneme po smrti. Tuto myšlenku vyvrací Ježíšova vlastní modlitba: „Přijď království tvé, buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi“ (Mt 6,10). Jako vždy Ježíš spojuje zemi a nebe.

Je nám blízko – už je tu a zároveň tu ještě není

„Přijď království tvé“ zcela jasně znamená, že Boží říše je něco, co vstupuje do tohoto světa, nebo, jak Ježíš často říká, „je blízko“. Neměli bychom ji promítat do jiného světa. Je to skutečnost, která do tohoto světa tu a tam pronikne, když jsou lidé jako Bůh.

Bůh nám dává dostatečně ochutnat Boží říši, abychom v ni uvěřili a chtěli ji víc než cokoli jiného. Ježíš ve svých podobenstvích nikdy neříká, že Království je zcela teď nebo zcela později. Vždy je to teď-a-ještě-ne.

Občas jej zakoušíme

Na tomto světě máme jen první plody Království, ale zažíváme jich dost na to, abychom věděli, že je to to jediné, co nás kdy uspokojí. Jakmile jsme jednou měli pravdu, polopravdy nás už nemohou uspokojit. V jejím světle je vše ostatní relativní, dokonce i náš vlastní život. Když zakoušíme Boží království neboli lásku, stává se pro nás konečnou a skutečnou pravdou.

Učíme se žít mezi nebem a zemí

Když žijeme uvnitř Opravdové skutečnosti, žijeme v „mezním prostoru“ mezi tímto a oním světem. Učíme se žít mezi nebem a zemí, jednou nohou v obou a držet je vzácně pohromadě. [3]

Přečtěte si tuto meditaci na stránkách cac.org.

Prameny:

[1] Adapted from Richard Rohr, Jesus’ Alternative Plan: The Sermon on the Mount (Cincinnati, OH: Franciscan Media, 1996, 2022), 3, 4.

[2] Rohr, Jesus’ Alternative Plan27, 30.

[3] Rohr, Jesus’ Alternative Plan117, 119.
 

Image credit: Benjamin Yazza, Untitled (detail), New Mexico, 2023, photograph, used with permission. Click here to enlarge imageWe learn from the coyote curiosity and exploration. We also learn curiosity about our own perception and projection onto another being: what is the first thing we think when we see a coyote?