Kontemplace

Pěstování kontemplativního vědomí v sobě

Třicátý devátý týden: Pěstování kontemplativního vědomí

James Finley se dělí o to, jak uprostřed náročného období svého života coby otce, manžela a učitele pocítil přitažlivost obnovit vztah s Bohem, který zažil v klášteře: 

Touha po Boží přítomnosti

Začal jsem si uvědomovat, že ze všeho nejvíc toužím znovu zakotvit ve zkušenosti společné přítomnosti s Bohem, která tak proměnila můj život už jako malého dítěte a která se ještě více prohloubila v klášteře….. 

Žil jsem ve světě a obnovil jsem chvilky každodenního času ticha

Zpočátku jsem si nedokázal představit, jak je možné, abych tyto znovu probuzené touhy naplnil. Zatímco totiž každý aspekt klášterního života byl pečlivě připraven tak, aby pěstoval kontemplativní způsob života, v němž se uskutečňuje společná přítomnost Boha, každý aspekt rychle se měnících cest světa jako by směřoval opačným směrem. Pak mi došlo, že kontemplativní způsob života není závislý na mnišském životě, který ho živí a chrání. Moje schopnost žít kontemplativním způsobem života byla vepsána do mé bytosti jakožto osoby stvořené k obrazu a podobě Boží. A tak jsem došel k milostivému poznání, že mohu uprostřed svého života ve světě pěstovat kontemplativní kulturu ve svém srdci tím, že obnovím svou věrnost každodennímu tichému času, v němž se mohu od Boha znovu učit, jak milovat a být milován Bohem. 

Brzy ráno, když rodina ještě spala

A tak jsem začal každé ráno vstávat brzy, když moje žena a malá dcera ještě spaly. Zapaloval jsem svíčku a seděl na podlaze v obývacím pokoji ve vnitřním postoji ticha a otevřenosti vůči Bohu. 

Pod vlivem spirituality Thomase Mertona objevil Finley otevřenost vůči bohatým kontemplativním tradicím světových náboženství:

vzpomenul jsem na to jak meditují lidé z jiných náboženství

Začal jsem přemýšlet o tom, jakou milost mi v klášteře poskytli nekřesťanští duchovní mistři, kteří přišli do Gethsemani navštívit Mertona: Měl jsem možnost se setkat s vietnamským buddhistickým mnichem Thich Nhat Hanhem, židovským mystikem a filozofem Abrahamem Joshuou Heschelem, muslimskými súfisty, hinduistickým jogínem, který přijel z Indie, aby založil ašram, s benediktinským mnichem Bedem Griffithsem, který žil jako křesťanský jogín ve svém ašramu v Indii, a s čínským katolíkem Johnem Wu…..

S Mertonovou pomocí jsem si uvědomil, že Boží přítomnost je rozvětvena do těchto kontemplativních tradic velkých světových náboženství jako mnoho jazyků nebo cest ke kontemplativnímu společenství s božským tajemstvím, které on i já hledáme v naší vlastní křesťanské tradici….. 

každé ráno jsem v tichu meditoval

Když jsem každé ráno vstával k meditaci … Začal jsem obnovovat své modlitební studium klasických textů těchto nekřesťanských zdrojů kontemplativní moudrosti. Obnovil jsem svou praxi jógy, kterou jsem objevil díky Thomasi Mertonovi, spolu s tím, co jsem se od něj dozvěděl o buddhistických tradicích meditace jako cesty ke konečnému osvobození. 

Tuto meditaci si můžete přečíst na stránkách cac.org. 

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

James Finley, The Healing Path: A Memoir and an Invitation (Maryknoll, NY: Orbis Books, 2023), 100–101, 102, 103. 

Image credit and inspiration: Jacob Bentzinger, untitled (detail), 2023, photo, UnsplashClick here to enlarge image. Like the light of a stained-glass window making new patterns and shapes on a wall, we look at old things and old ways with new eyes and discover new ways of being.