obraz Boha

Nový pohled na Boha

 Padesátý týden: Rozšiřujeme naše představy o Bohu

Ať je ve vás stejné smýšlení, jaké bylo v Kristu Ježíši, který, ačkoli byl v Boží podobě, nepovažoval rovnost s Bohem za něco, čeho by se dalo využít, ale sám sebe vyprázdnil, vzal na sebe podobu otroka a narodil se v lidské podobě. A když se ocitl v lidské podobě, ponížil se a stal se poslušným až k smrti – dokonce k smrti na kříži.-Filipským 2,5-8

Brian McLaren ukazuje, jak Ježíš jako Boží obraz mění naše chápání toho, kdo je Bůh:

Všemohoucí Bůh

Důsledky úryvku z listu Filipanům 2 kap. jsou ohromující. Jednoduše řečeno, Bůh poznaný v Kristu není stereotypní Nejvyšší bytostí tradiční „omnitheologie“. Tato Nejvyšší bytost křesťanské teologie se vyznačovala především ovládající, dominantní, diktátorskou mocí … neomezenou žádným zákonem kromě vůle samotné Nejvyšší bytosti: všemohoucností.

Není Bohem nadřazenosti, ale přítel

V ostrém kontrastu s tím Bůh, kterého zobrazuje Ježíš, žádnou dominantní nadvládu nevykonává. V Kristu vidíme obraz Boha, který není vyzbrojen blesky, ale mísou a ručníkem, který nevychrlil hrozby, ale dobrou zprávu pro všechny, který nejel na válečném koni, ale na oslu a soucitně plakal nad lidmi, kteří neznají cestu pokoje. V Kristu je Bůh nejvyšší, ale ne ve starém zdiskreditovaném paradigmatu nadřazenosti; Bůh je nejvyšší léčitel, nejvyšší přítel, nejvyšší milovník, nejvyšší dárce života, který se v milosrdné lásce ke všem sám osvobozuje. Král králů a pán pánů je služebníkem všech a přítelem hříšníků. Takzvaná Boží slabost a pošetilost jsou větší než takzvaná moc a moudrost lidských režimů. 

Staré královské představy jsou vyvráceny

Po Ježíši a jeho kříži bychom už nikdy neměli definovat Boží svrchovanost nebo nadřazenost analogicky s králi tohoto světa, kteří vládnou, utlačují, podřizují, vykořisťují, obětní beránky a marginalizují. Místo toho jsme se přesunuli do zcela nového vesmíru nebo, jak říká Pavel, „nového stvoření“ (2 Kor 5,17), v němž jsou staré představy o nadvládě vyvráceny. 

Měníme své chápání Boha

Pokud je to pravda, následovat Ježíše znamená změnit své chápání Boha. Přijmout Ježíše a přijmout Boha, kterého Ježíš miloval, znamená stát se ateistou ve vztahu k Nejvyšší bytosti násilné a dominantní moci. Nesnižujeme Boha na nižší, slabší úroveň, ale stoupáme k vyššímu a hlubšímu chápání Boha jako čistého světla, v němž není ani stín násilí, dobývání, vylučování, nepřátelství nebo nenávisti.

Nastal už čas nového Boha pochopit?

Dalo by se říci, že Ježíš před dvěma tisíci lety vložil do lidské představivosti radikálně novou vizi Boha – nedominantního, nenásilného, svrchovaně sloužícího a sebe darujícího….. Možná teprve nyní … začínáme být připraveni nechat Ježíšovu radikální novou vizi nahradit vizi starou, místo abychom se do ní přizpůsobili. Mohly by být některé sektory křesťanské víry konečně připraveny uctívat a následovat Boha, kterého se jim [i nám] Ježíš snažil ukázat? 

Přečtěte si tuto meditaci na cac.org.

Translated with DeepL.com (free version)