Padesátý první týden: Vzájemné obývání
Boží plán pro plnost časů, shrnutí všeho v Kristu, na nebi i na zemi. -Efesanům 1,10
Anglická mystička dvacátého století Caryll Houselander (1901-1954) popisuje, jak se obyčejná cesta londýnským metrem proměnila v mocnou vizi Krista přebývajícího ve všech lidech.
Kristus v metru
Seděla jsem ve vlaku metra, v přeplněném vlaku, v němž se tlačili nejrůznější lidé, sedící a visící na držácích – dělníci všeho druhu, kteří se na konci dne vraceli domů. Zcela náhle jsem v duchu, ale tak živě jako na nádherném obraze, uviděl Krista v nich všech. Ale viděl jsem víc než to: nejenže byl Kristus v každém z nich, žil v nich, umíral v nich, radoval se v nich, smutnil v nich – ale protože byl v nich a protože oni byli tady, byl tady i celý svět… všichni ti lidé, kteří žili v minulosti, a všichni ti, kteří teprve přijdou.
Houselanderové vize důvěrné přítomnosti Krista v každém člověku pokračovala, když procházela ulicemi města:
Kristus v hříšnících
Vyšla jsem na ulici a dlouho jsem kráčela v davu. Bylo to tu stejné, na každé straně, v každém kolemjdoucím, všude – Kristus…..
Viděla jsem také úctu, kterou musí mít každý k hříšníkovi; místo aby člověk schvaloval [jeho] hřích, který je ve skutečnosti [jeho] největším zármutkem, musí utěšovat Krista, který v [něm] trpí. A tuto úctu je třeba prokazovat i těm hříšníkům, jejichž duše se zdají být mrtvé, protože právě Kristus, který je životem duše, je v nich mrtvý; jsou jeho hroby a Kristus v hrobě je potenciálně vzkříšený Kristus….
Kristus v osamnělých
Kristus je všude; v něm má každý druh života smysl a má vliv na každý jiný druh života…. Uvědomění si naší jednoty v Kristu je jediným lékem na lidskou osamělost. I pro mě je to jediný konečný smysl života, jediná věc, která dává každému životu smysl a cíl.
Po několika dnech „vize“ vybledla. Lidé vypadali opět stejně, už to pro mě nebyl stejný šok z prozření pokaždé, když jsem se ocitl tváří v tvář jiné lidské bytosti. Kristus byl opět skrytý; vskutku, v následujících letech jsem ho musel hledat a obvykle jsem ho nacházel v druhých – a ještě více v sobě – jen díky vědomému a slepému aktu víry.
Přečtěte si tuto meditaci na cac.org.
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
Caryll Houselander, A Rocking-Horse Catholic (New York: Sheed and Ward, 1955), 137–139, 140.
Image credit and inspiration: Susan Wilkinson, Untitled (detail), 2021, acrylic paint, Unsplash. Click here to enlarge image. Just like the colors swirl together in this painting, we and God swirl in our dwelling/indwelling.