Ježíš uzdravuje

Posedlost špatným pohledem na věc

Pátý týden: Ježíšova služba uzdravování

Richard Rohr nabízí jeden ze způsobů, jak bychom mohli chápat Ježíšova vymítání: 

Měnící se nejisté osobnosti

Když má člověk neustále se měnící referenční bod, žije velmi nejistě. Přijme na sebe jakoukoli osobu, ať už negativní nebo pozitivní, a stane se neschopným velké osobní integrity. To je svět posedlý celebritami, ve kterém dnes žijeme. Biblická tradice používá k popisu takové negativní identity jazyk „mít démona“. Nám post-osvíceneckým, vzdělaným lidem se tento jazyk příliš nelíbí, ale jedním ze způsobů, jak přemýšlet o „posedlosti“, je, když je tu nezdravý druhý (nebo druzí!), který nás definuje – a obvykle dost špatně. 

Posedlé osobnosti je potřeba získat znovu pro pozitivní osobnost

V tomto smyslu jsem osobně poznal mnoho posedlých lidí. Není divu, že Ježíš vymítal tolik démonů z lidí, kteří jako by v sobě nesli negativní projekce okolního davu (L 9,37-43), věřících v synagoze (Mk 1,21-27; L 13,10-17) nebo obyvatel Gerasíny (Mk 5,1-20; L 8,26-39). Staří lidé nebyli tak naivní, jak bychom si mohli myslet. V těchto příbězích přesně vidíme, co znamená zvnitřnění negativního odsudku. Takoví lidé skutečně potřebují uzdravení, dokonce velké „vymítání“! I když máme tendenci posílat je k terapeutům místo ke svatým lidem, obecně platí, že jediným lékem na negativní posedlost je pozitivní znovuposednutí! Ježíš lidi vždycky „znovuzískává“ – pro ně samotné i pro Boha. 

Nahradit jim staré zrcadlo novým pozitivním

Když se naším vybraným zrcadlem stane dobrý terapeut, moudrý a svatý (to znamená celý nebo uzdravený) člověk nebo zcela přijímající přítel, jsme ve skutečnosti uzdravováni! Doufám, že to nezní příliš troufale, ale myslím si, že jsem ve svém životě vymítal pěknou řádku lidí – především proto, že měli důvěru a pokoru nechat mě, abych jim nastavil pozitivní zrcadlo a nahradil staré zrcadlo jejich násilnického otce, toxické církve nebo rasistického sousedství. Proto Ježíš říká: „Tvá víra tě zachránila“ (Lukáš 7,50). Já právě říkám totéž. [1]

Na základě uzdravení „legie“ v Lukášovi 8,26-39 popisuje otec Greg Boyle podobnou zkušenost ze své práce v Homeboy Industries: 

Přestaň se definovat negativně, buď radostnější

„Jak se jmenuješ?“ ptá se Ježíš démona, který terorizuje sousedy, píše po zdech, prodává drogy, střílí po lidech, obtěžuje lidi, když jdou kolem. Chlapík říká: „Legie“, což na první pohled znamená: „Je tu spousta mých kámošů, kteří mě podporují.“ „Legie?“ ptá se. Ale to slovo ve skutečnosti znamená „Jsem to, co mě postihlo“. Pozvání a prosba je o uzdravení. A Ježíš to dělá. I když by se mohlo zdát, že „vyhání démona“, ve skutečnosti ho osvobozuje od jeho trápení a žádá ho, aby se už takto nedefinoval. Spíše osvobození než záchrana. Démonův „růst“ nespočívá v tom, že by se stal méně hříšným, ale radostnějším. Nyní je spojen se společenstvím, protože byl vysvobozen ze své izolace. Ježíš ho učinil celým. [2] 

Přečtěte si tuto meditaci na cac.org.

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

[1] Adapted from Richard Rohr, Things Hidden: Scripture as Spirituality, rev. ed. (Franciscan Media, 2008, 2022), 60–61. 

[2] Gregory Boyle, Cherished Belonging: The Healing Power of Love in Divided Times (Avid Reader Press, 2024), 42.  

Gabriel Jimenez, Untitled (detail), 2017, photo, UnsplashClick here to enlarge image. Humble soil and saliva are base elements and essential to one of Jesus‘ healings. The capacity for healing need not be elaborate or ostentatious.