Ježíš uzdravuje

Uzdravení nad rámec léčení

Pátý týden: Ježíšova služba uzdravování

Aktivistka za práva osob se zdravotním postižením a autorka Amy Kennyová zpochybňuje důsledky Ježíšova uzdravení „slepého muže“ v 9. kapitole Janova evangelia, kterého označuje jako Zach nebo Zachariáš, což znamená „Bůh si vzpomíná“.

nejde jen o fyzické vyléčení, ale o celostní uzdravení

Zach je mnohem víc než jeho slepota…. Strukturálně se [Jan 9] nezaměřuje na fyzické, ale na něco hlubšího a bohatšího, co Ježíš Zachovi nabízí. Je pravda, že Ježíš v rámci své služby uzdravoval lidská těla, ale tato pasáž bývá často nesprávně vykládána tak, že utvrzuje představu, že postižení lidé potřebují ke své plnohodnotnosti fyzickou úpravu. V Ježíšově službě nejde jen o fyzické vyléčení, ale o celostní uzdravení.

uzdravení v mnohem širších souvislostech

Dnes obvykle považujeme nemoc (a někdy i postižení) za biologickou, přičemž západní medicína je nastavena tak, aby nemoc přímo…. vyhledávala a léčila. Lidé v Ježíšově době uvažovali o uzdravení v mnohem širších souvislostech. Mluvili o uzdravení jako o obnovení vztahů a začlenění člověka zpět do společenského a náboženského systému. V Písmu se pro uzdravení často používá řecké slovo sozo, které znamená „uzdravit“ nebo „zachránit“.

spasení

Je to stejné slovo, které se používá, když se mluví o spasení. Ježíšovo uzdravení se netýká čistě fyzické změny, ale obnovení správného vztahu mezi člověkem a Bohem a, doufejme, i mezi jednotlivci a společenstvím. Uzdravení umožňuje lidem vzkvétat. Moderní medicína stále uznává rozdíl mezi léčením a uzdravením. Léčení je fyzický proces…. [Léčení] se zaměřuje na obnovu mezilidských, sociálních a duchovních rozměrů. Je zdlouhavé a trvalé, protože jde o proces, kdy se člověk stává celým…..

Zachovi se dostalo fyzického uzdravení …, když vyšel z bazénu a byl schopen vidět, ale jeho skutečné uzdravení nastává až mnohem později v kapitole, kdy prohlašuje: „Pane, věřím“ a klaní se Ježíši (9,38).

Ježíš odhaluje zbytečné bariéry vyloučení z království

To je okamžik, kdy je díky rozhovoru s živým Bohem obnoven a konečně se může dostat na místo uctívání, z něhož byl vyloučen. Ježíš vždy boří hranice, které si klademe, a zde Ježíš odhaluje zbytečné bariéry vyloučení z království. Každý je nyní vítán u stolu! 

Kenny píše o plnosti Božího obrazu, která se nachází v rozmanitosti fyzických a duševních schopností lidí:

Osvoboď se od omezení předvádět obraz Boha v tobě

Předpoklad, že mé postižení musí být vymazáno, abych mohl žít život v hojnosti, je znepokojující nejen proto, co to vypovídá o mně, ale také proto, co to prozrazuje o lidských představách o Bohu. Jsem nositelem obrazu Alfy a Omegy. Mé postižené tělo je chrámem pro Ducha svatého. Mám mysl Krista…. Nemám mladšího Ducha svatého, protože jsem postižený. Naznačovat, že jsem něco méně než posvěcený a vykoupený, znamená potlačovat Boží obraz v mém postiženém těle a omezovat to, jak Bůh již působí skrze můj život. Možná se potřebujeme osvobodit nikoli od postižení, ale od představy, že omezuje mou schopnost předvádět církvi Boží zář. 

Přečtěte si tuto meditaci na webu cac.org. 

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

Amy Kenny, My Body Is Not a Prayer Request: Disability Justice in the Church (Brazos Press, 2022), 5, 8–9, 10, 4. 

Gabriel Jimenez, Untitled (detail), 2017, photo, UnsplashClick here to enlarge image. Humble soil and saliva are base elements and essential to one of Jesus‘ healings. The capacity for healing need not be elaborate or ostentatious.