Pátý týden: Ježíšova služba uzdravování
Přišel k němu malomocný a prosil ho: „Když chceš, můžeš mě očistit.“ Ježíš pohnut soucitem vztáhl ruku, dotkl se ho a řekl mu: „Chci. Buď čistý!“ -Mark 1:40-41
Womanistická biblistka Dr. Stephanie Buckhanon Crowderová popisuje společenskou ostrakizaci způsobenou kožní nemocí v Ježíšově době:
Malomocenství – označení pro celou řadu nemocí
Malomocenství bylo označení pro celou řadu nemocí od plísně domácí přes pásový opar, lupénku až po takzvanou Hansenovu chorobu (novodobé malomocenství). Společným příznakem bylo popraskání kůže. Výsledná nečistota a s ní spojené stigma bránily nakažené osobě v plnohodnotném zapojení do společnosti. Pro člověka, který nyní hledá lék u Ježíše, je tato společenská překážka stejně škodlivá jako fyzická nemoc. [1]
Biblista Walter Brueggemann zdůrazňuje, že všichni potřebujeme Ježíšův uzdravující dotek:
Soucit
[Ježíš] se ho dotkl. Vložil svou silnou ruku do bolavé kůže. Riskoval, že se dotkne nakažené kůže, a tím učiní i sebe společensky nepřijatelným a rituálně nečistým. To vše riskoval ve svém soucitu. A vypravěč říká: „Okamžitě! Malomocenství ho opustilo a on se stal čistým.“…
dnešní malomocní: HIV, závislost, těžká manželství, narušené vztahy, špatná rozhodnutí atd…
Vím, že tohle není váš příběh. Předpokládám, že jste na tom podobně jako já; nikdo z vás pravděpodobně malomocenství nemá. Ale malomocenství se v Bibli stává metaforou pro nejrůznější nemoci a poruchy.
Někteří z vás jsou možná HIV pozitivní a připadá jim to jako společenská nemoc se stigmatem, podobně jako malomocenství.
Někteří z vás mohou mít závislost, která nad vámi má moc, hodně podobnou malomocenství.
Někteří z vás mají těžké manželství nebo jsou na pokraji neúspěšného manželství, hodně podobné malomocenství.
Někteří z vás mají narušené vztahy s dítětem nebo rodičem, hodně podobné malomocenství.
Někteří z vás udělali špatná rozhodnutí a přáli byste si je odčinit, ale nemůžete najít způsob, hodně jako malomocenství…..
Uplatněte malomocenství na sebe
Vezměte si tento seznam a rozšiřte ho směrem k sobě. A vše zařaďte pod písmeno „M“ jako malomocenství. Malomocenství je hrozba, která může zrušit svět, … protože taková nemoc překonává všechny překážky a nechává všechny v ohrožení.
Pláč v noci
Brueggemann si představuje ty, které Ježíš uzdravil, jak zpívají žalm 30,5: „Pláč může trvat celou noc, ale ráno přijde radost.“ A tak se v něm zpívá: „Všichni, kdo jsou uzdraveni, mají radost.
Ranní proměna – dar od Boha
Spousta malomocných ještě v noci zůstává. Čekají však na ráno, kdy přijde uzdravení. Tato víra … Ježíše a církve není morálním kodexem, ideologií nebo sporem. Je to spíše představení proměny, kdy se staré stává novým, ztracené nalezené, mrtvé oživené. A celý vesmír je naplněn zpěvem bývalých klevetníků, Božích svatých, kteří dosvědčují, že od svatého Boha jsou dány dary, které tvoří život. [2]
Tuto meditaci si můžete přečíst na stránkách cac.org.
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
[1] Stephanie Buckhanon Crowder, “Luke,” in True to Our Native Land: An African American New Testament Commentary, 2nd ed., ed. Brian K. Blount, Gay L. Byron, Emerson B. Powery (Fortress Press, 2007, 2024), 177.
[2] “The Song of the Ex-Leper,” in The Collected Sermons of Walter Brueggemann (Westminster John Knox Press, 2011), 331, 332, 333.
Gabriel Jimenez, Untitled (detail), 2017, photo, Unsplash. Click here to enlarge image. Humble soil and saliva are base elements and essential to one of Jesus‘ healings. The capacity for healing need not be elaborate or ostentatious.
amen