Pátý týden: Ježíšova služba uzdravování
Otec Richard kritizuje, jak i v rámci křesťanství pochybujeme o uzdravující moci evangelia:
Evangelium není evakuační plán
Když náboženství není o uzdravování, nemá lidem v tomto životě příliš co nabídnout. Mnozí to nazývají teologií „mrkve na klacku“ nebo, jak říká můj přítel Brian McLaren, z evangelia jsme udělali do značné míry „evakuační plán pro příští svět“.
Zoufale potřebujeme uzdravení
Pokud nechápeme potřebu a touhu po uzdravení, pak se spása (salus neboli uzdravení) stává otázkou naděje na nějaké odložené uspokojení. Zoufale potřebujeme uzdravení skupin, institucí, manželství, ran války, násilí, rasismu a nekonečných sociálních problémů, v nichž se dnes topíme. Nebudeme však vědět, jak se uzdravit, pokud se nenaučíme dovednostem v bodě nula: v individuálním lidském srdci.
V historii církve jsme se snažili řešit problémy duše a ducha právními prostředky
Po většinu své historie po roce 313, kdy se křesťanství stalo císařským náboženstvím Římské říše, se církev nezabývala uzdravováním, ale spíše udržováním společenského a církevního řádu: rozdáváním milostí a odpustků (jako by to bylo možné); udělováním dispenzí, anulováním manželství a rozhřešeními spolu s příslušnými tresty; udržováním lidí v prvních manželstvích za každou cenu, místo aby manželství jako takové vnímala jako arénu pro růst, odpuštění a proměnu ženy, manžela, dětí a celé širší rodiny i mimo ni. Obecně jsme se snažili řešit problémy duše a ducha právními prostředky, což málokdy funguje.
V hlavních křesťanských církvích jsme do značné míry ztratili samotné slovo uzdravení.
Ježíš stále dokola dělal dvě věci: kázal a uzdravoval
Přibližně v době, kdy jsem nastoupil do služby, došlo k oživení pojmu uzdravující modlitba a uzdravující bohoslužby. Mnozí katolíci si mysleli: „To musí pocházet od protestantů, my přece nejsme na uzdravování!“. A samozřejmě měli pravdu! Mnozí katolíci neočekávali, že se skutečně stanou uzdravenými lidmi, ať už vnitřním nebo vnějším způsobem. Jako kněží jsme měli pocit, že naším úkolem je spíše rozhřešovat hříchy než pomáhat lidem růst a uzdravovat se. „Zbavte se znečišťujícího prvku“, jak se říká, spíše než ‚Naučte se, co můžete o sobě a o Bohu kvůli tomuto konfliktu, bolesti nebo utrpení‘. To jsou dvě velmi odlišné cesty. Ve čtyřech evangeliích dělal Ježíš stále dokola dvě věci: kázal a uzdravoval. My jsme hodně kázali, ale moc jsme neuzdravovali. Nevěděli jsme, jak na to.
Uzdravení je nejjednodušším kritériem kázání slova, jaké si dovedu představit
Jsem přesvědčen, že pokud kázání nevede k určité úrovni uzdravení nebo proměny posluchače, pak to ani není kázání evangelia. Uzdravení je nejjednodušším kritériem kázání slova, jaké si dovedu představit. Pravda nás uzdravuje a rozšiřuje už při samotném poslechu: „Pravda vás osvobodí“ (Jan 8,32). Umožňuje nám a tlačí nás k tomu, abychom přetvářeli svět s dostatkem prostoru pro mírnost a pokoj pro sebe i pro lidi kolem nás. Jen celiství lidé si mohou představit nebo vyvolat celistvější svět.
Přečtěte si tuto meditaci na stránkách cac.org.
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
Adapted from Richard Rohr, Dancing Standing Still: Healing the World from a Place of Prayer (Paulist Press, 2014), 53–55.
Gabriel Jimenez, Untitled (detail), 2017, photo, Unsplash. Click here to enlarge image. Humble soil and saliva are base elements and essential to one of Jesus‘ healings. The capacity for healing need not be elaborate or ostentatious.