Mystika

Mystická cesta

Sedmý týden: Co je to mystika?

Stav mystiky nikdy neskončí, protože my jsme z ní. Nikdy se necítíme doma jinde, ale pouze v klidu a pohodlí svého společenství s Bohem. Můžeme se pokoušet tento stav omlouvat a doufat, že konečně zmizí a my pak budeme schopni dobře fungovat v „reálném“ světě. Avšak nejenže to tak nikdy nemělo být, ale nesmíme už toužit po tom, co nejsme.  -Beverly Lanzetta, Cesta srdce

Teoložka Beverly Lanzetta píše o univerzální povaze mystické touhy:

mystické hledání je vlastní lidské přirozenosti

V náboženských tradicích slovo „mystika“ označuje přímý zážitek Boží přítomnosti a nejvyšší úrovně sjednocení s Božským tajemstvím. Zahrnuje také lidskou touhu po konečném a cestu, kterou duše kráčí k důvěrnému spojení s Bohem. Naznačuje, že mystické hledání je vlastní lidské přirozenosti – že naše duše jsou utvořeny tak, aby se obracely k božskému světlu, jako se rostlina obrací ke slunci…..

Když se naše srdce odkloní od hledání smyslu a lásky, trpíme

Podnět celé bytosti člověka nikdy nespočine, dokud nespočine v Bohu. Tento vnitřní pohyb směrem k božskému společenství – spíše než naše každodenní rozptýlení – je podstatou spirituality. Když se naše srdce odkloní od hledání smyslu a lásky, trpíme. Když zakoušíme pravou touhu duše, která hledá sjednocení s božstvím – poznáváme smysl života jako takového a jsme osvíceni světlem pokoje. 

tlukot mystického srdce nikdy nepolevuje

Nesnažila se však většina z nás tuto hlubokou, vnitřní touhu omluvit v naději, že konečně zmizí a my budeme moci fungovat v „reálném“ světě?…? Říkáme si, že nejsme hodni společenství, že toho nejsme schopni. Navzdory našemu popírání však tlukot mystického srdce nikdy nepolevuje; jeho životní síla koluje v našich žilách a volá nás domů. 

objevíme vášeň duše patřit Bohu

Když se zaměříme na tuto jedinou základní potřebu, objevíme vášeň duše patřit Bohu. A právě toto neodbytné tahání z nekonečna vede naši duši na mystické cestě a nutí ji k otevřenosti srdce. 

Lanzetta nás povzbuzuje, abychom svou mystickou touhu po Bohu pěstovali přes všechny výzvy, kterým čelíme:

Nastane rozpor se společností

Při tomto úsilí o oddanost Bohu budete občas truchlit nad tím, že jste opustili to, co společnost považuje za nezbytné pro materiální a profesní přežití. Denně se budete snažit sladit napětí mezi tím, co je společensky praktické, a touhou odevzdat své srdce hledání.

Boj s falešným já

 Pak se vám bude bránit falešné já: „Musím být praktický, musím se postarat o své potřeby k přežití, nesmím se příliš rozdávat.“ Vždycky je to tak. To jsou hlasy, které brání touze duše, i když zakouší vnitřní světlo a je stravována potřebou lásky. 

Touha spočinout v Bohu je klíčem k pravému já

Není pochyb o tom, že někteří budou duchovní touhu považovat za nepraktickou. Z mystického hlediska je však vášeň pro božské nesmírně praktická; ve skutečnosti je to jediná praktičnost. Touha duše spočinout v Bohu [je totiž] plánem cesty a klíčem k odemčení pravého já. 

Tuto meditaci si můžete přečíst na stránkách cac.org.

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

Beverly Lanzetta, Path of the Heart: A Spiritual Guide to Divine Union, expanded ed. with commentary (Blue Sapphire Books, 2015), 100–101.

Image credit and inspiration: Alexander Klarmann, Untitled (detail), 2017, photo, UnsplashClick here to enlarge image. The leaf can be a doorway into being with what is, experiencing the ineffable and intangible nature of the Great Mystery.