Písmo, tradice a vlastní zkušenost

Čím je pro mě Písmo?

Týden dvacátý první: Tříkrálová sbírka víry Středa 21. května 2025

V rozhovoru s Randym Woodleym v rámci kurzu Essentials of Engaged Contemplation se členka fakulty CAC Carmen Acevedo Butcherová dělí o svůj vztah k Písmu: 

Poznání má mnoho pramenů

Písmo může být pro mnoho lidí různými věcmi. V křesťanské tradici máme Hebrejskou bibli a Nový zákon, Ježíš měl Tanach [1] a citoval z jeho Tóry, Proroků a Žalmů, přičemž zvláštní lásku měl k Izajášovi a Žalmům. Máme přírodu. Máme další písma z jiných náboženství a moudrých tradic. Vždycky bych rád zůstal opravdu otevřený, když používáme slovo písmo, a nepředpokládal, že vím, co to může znamenat pro někoho jiného. 

Nejprve se seznamujeme a pak máme příležitost se proměnit

Pro mě bylo Písmo nejprve hebrejskou Biblí a pak Novým zákonem – a v dětství jsem ho prožíval hlavně jako učení se tomu, co se v něm píše, abych mohl projít nějakou imaginární zkouškou, jak být dobrý, kterou mi nainstaloval nějaký imaginární policista. Ale nakonec se pro mě Písmo stalo proměnou, hledáním toho, kdo jsem a jak mohu být láskyplnější a sebevědomější. 

I když Písmo psali lidé, mohu nad ním žasnout

Křesťanské Písmo je antologie napsaná lidmi. Obsahuje dobré, špatné i ošklivé věci. Měli bychom s nimi zápasit. Nakonec bych měl ze čtení křesťanských Písem odcházet s pocitem úžasu nad Boží láskou. Pokud mi nepřipadají ohromující, musím se do nich pustit znovu….. Vždy doufám, že se na své cestě růstu a proměny budu snažit číst Písmo tak, jak to dělal Ježíš.  

Člen přidružené fakulty CAC Randy Woodley sdílí svůj pohled na to, že psaná Písma jsou „pozdním příchodem“ do širšího příběhu stvoření: 

Prvním Písmem od Boha je příroda

Věřím, že psaná Písma jsou pozdním příchodem. To, co nám Stvořitel dal jako první, je stvoření. Je úžasné, že když psaná Písma přicházejí, žasnou a žasnou nad celým stvořením a nad tím, co nás má naučit, včetně toho, co nás mají naučit zvířata a mravenci. Ježíš dělal totéž. Obdivoval květiny a stromy, semena a půdu. Svým způsobem Písmo ověřuje stvoření jako první příběh Stvořitele.  

Dalším vzkazem je naše svědomí

Další věcí, kterou kromě stvoření máme, je naše svědomí. Lidé se vždy řídili svým vlastním srdcem. Svým způsobem to odráží i Písmo. Vypráví nám příběhy o tom, jak bychom měli a neměli jednat. Tyto věci se učíme z příběhů….

Bible je soubor příběhů, které předávají zkušenosti dřívějších generací

Písmo je jedním z nástrojů, které máme k dispozici, abychom pochopili, jak správně žít. Oceňuji ho ne jako soubor pravidel, ale jako příběhy, které jsou v souladu se stvořením. Učení a stvoření jsou v souladu s našimi srdci a v souladu s dobrými pevnými společenstvími, jejichž hodnoty jsou prosyceny láskou a péčí. Když v Písmu vidím něco, co vypadá jako opak toho, pak si musím říct: „No, o tom se mám něco naučit. Měl bych se naučit, jak to nedělat nebo jak se tak nechovat.“ Tohle je pro mě jako pro člověka.

Translated with DeepL.com (free version)¨

Prameny:

[1] Tanakh is the Hebrew name for the Hebrew Scriptures. 

Adapted from “Expanding Our Understanding of Scripture with Carmen Acevedo Butcher, Randy Woodley, and Brian McLaren,” CAC’s Living School: Essentials of Engaged Contemplation, Center for Action and Contemplation, February, 2024.   

Image credit and inspiration: Taylor Heery, untitled (detail), 2021, photo, UnsplashClick here to enlarge imageDynamic movement requires balance and respect, guided by ever-shifting balance points—like riding a tricycle—through a process of constant learning and continual growth.