ego a jeho stín

Hledání ve stínu

Dvacátý druhý týden: Přijmout stín Středa 28. května 2025

Jungiánští terapeuti Connie Zweigová a Steve Wolf popisují práci se stínem jako cestu k hlubší morální integritě a intimitě s vlastní duší. 

Pro změnu postoje

Pro většinu lidí … větší uvědomění si stínu může vést k větší morálce. Carl Jung, který pojem „stín“ vymyslel, jej vlastně postavil jako morální problém. Naznačil, že potřebujeme přeorientování nebo zásadní změnu postoje, metanoiu, abychom se mu mohli podívat zpříma do očí – tedy do svých vlastních očí: 

je potřeba sebepoznání

Jedinec, který chce mít odpověď na problém zla, … potřebuje především sebepoznání, tj. co největší poznání své vlastní celistvosti. Musí neúprosně vědět, kolik dobra může vykonat a jakých zločinů je schopen, a musí se vyvarovat toho, aby jedno považoval za skutečné a druhé za iluzi. Obojí je prvkem jejich přirozenosti a obojí v nich nutně vyjde najevo, budou-li chtít – jak by měli – žít bez sebeklamu a sebeklamu. [1]

svého dobrého i zlého v nás

Tato myšlenka – že čelit tomu nejlepšímu i nejhoršímu ve vlastní přirozenosti znamená žít autentický život – není nová. Teologové a filozofové mnoha tradic poukazovali na skrytou realitu naší rozpolcené přirozenosti a její tajnou hodnotu….. Krásně to vyjádřil ruský spisovatel Alexandr Solženicyn: „Kéž by někde existovali zlí lidé, kteří zákeřně páchají zlé skutky, a bylo by třeba je jen oddělit od nás ostatních a zničit. Ale hranice dělící dobro a zlo protíná srdce každého člověka. A kdo je ochoten zničit kus svého vlastního srdce?“ [2]

Zweig a Wolf navrhují, abychom hledali odpovědi v tajemství toho, co jsme umístili do stínu:

podívat se do své tmy

V průběhu lidských dějin moudré ženy a muži po svém chápali staré súfijské podobenství o člověku, který hledá klíč pod sloupem veřejného osvětlení, protože tam je světlo, ale ne tam, kde byl klíč upuštěn, tedy ve tmě. 

Dívat se do tmy nebo žít s vědomím stínu není snadná cesta….. Žít s vědomím stínů znamená spíše sledovat okliky; jdeme do trosek, tápeme temnými chodbami a míjíme slepé uličky. Hledáme klíč tam, kde je obtížné ho najít. Práce se stínem po nás žádá, abychom se tímto směrem obrátili. 

Práce se stínem

Žádá nás, abychom přestali obviňovat druhé. 
Žádá nás, abychom převzali odpovědnost. 
Žádá nás, abychom se pohybovali pomalu. 
Žádá nás, abychom prohloubili vědomí. 
Žádá nás, abychom se drželi paradoxů. 
Žádá nás, abychom otevřeli svá srdce. 
Žádá nás, abychom obětovali své ideály dokonalosti. 
Žádá nás, abychom žili tajemství.

Práce se stínem je práce s duší

Doporučujeme vám, abyste se ke stínu vztahovali spíše jako k tajemství než jako k problému, který je třeba vyřešit, nebo nemoci, kterou je třeba vyléčit. Když přijde Jiný, uctěte tuto část sebe sama jako hosta. Možná zjistíte, že přichází s dary. Možná zjistíte, že práce se stínem je skutečně prací s duší.

Prameny:

[1] C. G. Jung, Memories, Dreams, Reflections, ed. Aniela Jaffé, rev. ed. (Pantheon Books, 1973), 330.Note: Minor edits made to incorporate gender inclusive language.  

[2] Aleksandr I. Solzhenitsyn, The Gulag Archipelago, 1918–1956: An Experiment in Literary Investigation, I–II (Harper and Row, 1974), 168.  

Connie Zweig and Steve Wolf, Romancing the Shadow: Illuminating the Dark Side of the Soul (Ballantine Books, 1997), 7–9.  

Image credit and inspiration: Flavie Martin, untitled (detail), 2022, photo, UnsplashClick here to enlarge image. With cautious breath and glimmers of light, we step into the shadow—drawn by the gifts it holds—seeking the clarity and courage to name what hides.