Třiadvacátý třetí týden: Ježíšův stůl pro všechny- Čtvrtek, 5. června 2025
Dr. Yolanda Pierce vyjadřuje své volání k přijetí těch, kteří přicházejí ke stolu Páně:
Posvátný rituál eucharistie
V církevním kontextu neexistuje posvátnější rituál, než je podávání svatého přijímání. Je to povinnost, kterou neberu na lehkou váhu. Těším se z příležitosti předsedat stolu a pozvat ostatní k okamžiku vzpomínání a reflexe. Ať už v nejskromnějším svatostánku nebo v nejvelkolepější budově, stát před lidmi s nekvašeným chlebem a kalichem vína (nebo hroznové šťávy, jak je tomu v mé vlastní tradici) je pokorným činem…
Posvátné vzpomínky
Když stojím za stolem a vyzývám shromážděnou komunitu k vzpomínání, vyvolávám všechny jejich posvátné vzpomínky: ty, které souvisejí s biblickým textem, i ty, které vycházejí z jejich vlastních životů. V tom božském okamžiku i v tomto okamžiku beru vážně výzvu z 2. listu Petra 1:13: „Dokud budu žít v tomto těle,“ budu vyzývat lidi k vzpomínání…
Památka Svatého
Děláme to na památku Svatého, který byl, je a přijde… Na památku bojovníků za spravedlnost, těch, kteří obrátili stůl, a bojovníků za svobodu. Těch proroků, kteří stáli před branami města a hlásali Slovo Páně. Těch básníků, kteří psali obžaloby proti nelidskosti a ponížení.
Všichni jsou vítání ke stolu
Na památku těch, kteří zažili odloženou spravedlnost a spravedlnost odepřenou. Těch, jejichž smutek se ještě nezměnil v radost, a těch, jejichž pláč trvá déle než jednu noc… Všichni jsme vítáni u tohoto stolu, ať už s viditelnými ranami nebo s neposkvrněným tělem, v radikální víře, že pouze Boží spravedlnost uhasí naši žízeň, uzdraví naše duše a obnoví naše srdce. [1]
Teolog M. Shawn Copeland popisuje, jak nás eucharistie volá k solidaritě s těmi, kteří trpí:
Eucharistie je srdcem křesťanské komunity
Eucharistie je srdcem křesťanské komunity. V našich tělech víme, že jíst chléb a pít víno znamená něco mnohem hlubšího a rozsáhlejšího než konzumace prvků rituální hostiny… [Všichni] se snažíme stát se tím, co jsme přijali, a dělat to, k čemu jsme stvořeni…
Eucharistická solidarita
Eucharistická solidarita nás orientuje k kříži ukřižovaného Ježíše z Nazaretu, kde chápeme enormitu utrpení, trápení a útlaku a také si uvědomujeme svou spoluvinu na utrpení, trápení a útlaku druhých… Eucharistická solidarita nás učí představovat si, doufat a vytvářet nové možnosti. Protože nás tato solidarita obklopuje, místo abychom „druhé“ odmítali, jednáme v lásce; místo abychom „druhé“ odmítali, reagujeme činy sebeobětování – zavazujeme se k dlouhé práci stvoření, k ztělesnění svobody…
U stolu s Ježíšem
U stolu, který připravuje Ježíš, se mohou shromáždit všichni: v jeho těle jsme stvořeni znovu, jako společenství víry – živí i mrtví. V naší přítomnosti Syn člověka shromažďuje zbytky našich vzpomínek, rozbité úlomky našich dějin, [a] soudí je, žehná jim a proměňuje je. Jeho eucharistická hostina nás přetváří, spojuje, obnovuje a činí nás jedním. [2]
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
[1] Yolanda Pierce, The Wounds Are the Witness: Black Faith Weaving Memory into Justice and Healing (Broadleaf, 2025), 5, 6–8.
[2] M. Shawn Copeland, Enfleshing Freedom: Body, Race, and Being, 2nd ed. (Fortress Press, 2023), 132, 133, 134.
Image credit and inspiration: Anastasia Chervinska, untitled (detail), 2022, photo, Unsplash. Click here to enlarge image. Abundance is a table always set, where the meal awaits with quiet grace and there is always enough for all who arrive.