Třicátý druhý týden: Ježíš: Učitel moudrosti-Čtvrtek, 7. srpna 2025
Historik náboženství Diana Butler Bass zkoumá, co pro Ježíše znamenalo být nazýván „učitelem“ nebo „rabínem“:
Ježíše nazývali učitelem
Ačkoli křesťané Ježíše nazývají mnoha jmény, ti, kteří ho znali nejlépe, mu většinou říkali „učitel“. Z přibližně devadesáti případů, kdy je Ježíš v Novém zákoně oslovován přímo, je v zhruba šedesáti případech označován jako „učitel“, „rabín“, „velký“ nebo „mistr“ (v britském smyslu slova „učitel“).
Slovo Rabbi znamenalo mudrc, vypravěč
V evangeliích převládají scény, ve kterých Ježíš učí. Učí v chrámu, na kopci, u jezera, na poli, u táboráku, u večeře, na svatbě a v centru města. Učí jednotlivce, své učedníky, velké davy, malé skupiny, své přátele i nepřátele…
Slovo, které se obvykle překládá jako „učitel“, bylo označení „rabbi“ nebo „rabbouni“, což byl v prvním století poměrně nový – a dokonce revoluční – termín. Slovo „rabbi“ neznamenalo židovského duchovního, jak je tomu dnes, ani se tento titul neobjevoval v hebrejské Bibli. Ve skutečnosti se začalo používat až v Ježíšově době pro někoho, jehož učení mělo duchovní autoritu – mudrce, vypravěče, bystrého vykladače Zákona nebo obzvláště moudrého starce…
Učitel s novým přístupem k textům a tradici
Být rabínem v prvním století znamenalo být učitelem, který vytvářel nový přístup k hebrejským textům, tradicím a výkladům. A bohužel jak křesťané, tak židé zapomněli, jak zcela inovativní a provokativní Ježíš jako rabín byl.
Biblická badatelka Amy-Jill Levine popisuje, jak Ježíš jako rabín pracoval:
Mluvčí moudrosti
Ježíš netrávil čas (nějakým) systematickým studiem Tóry nebo vypracováváním plánu pro posvěcení každodenního života prostřednictvím praxe a modlitby. Spíše se zabýval problémy, když se objevily, nebo když byl na ně dotázán. Je lepší ho vnímat jako charismatického učitele, léčitele a mluvčího tradiční moudrosti než jako rabína, který se ve studovně soustředil na porozumění slovům Tóry a určování toho, jak je nejlépe uplatnit. [1]
Bass zdůrazňuje Ježíšovu roli učitele moudrosti v rámci jeho židovského rodu:
Vynalézavý učitel
Jako učitel Ježíš neodporuje Mojžíšovi ani neponižuje jiné židovské učitele. Nabízí svůj výklad zákona, učení, které překvapilo jeho následovníky svou originalitou a pronikavostí. Pochopit Ježíše jako učitele v tomto smyslu – i když ho považujeme za božského – znamená pamatovat si, že učitelé, i ti s velkou autoritou, učí v rámci dlouhé tradice společenského výkladu, což Ježíš sám dobře věděl. Ježíš nenahrazuje. Ježíš přetváří a rozšiřuje, vybízí k alternativnímu a často inovativnímu čtení židovské tradice…
Jako rabín byl Ježíš pozoruhodný, provokativní a vynalézavý. Jeho učení zůstává přesvědčivé, ovlivňuje lidi po celá staletí a daleko za hranicemi křesťanství; a toto učení je samo o sobě krásné, aniž by bylo třeba snižovat ostatní… Kdyby křesťané skutečně následovali toho, koho prohlásili za Učitele, svět by byl spravedlivějším a láskyplnějším místem.
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
[1] Amy-Jill Levine, The Misunderstood Jew: The Church and the Scandal of the Jewish Jesus(HarperSanFrancisco, 2006), 132.
Diana Butler Bass, Freeing Jesus: Rediscovering Jesus as Friend, Teacher, Savior, Lord, Way, and Presence (HarperOne, 2021), 29, 30, 41–42.
Image credit and inspiration: Mishal Ibrahim, untitled (detail), 2022, photo, Unsplash. Click here to enlarge image. Jesus found wisdom in the transformative truths of everyday life.