Třicátý devátý týden: Závazek k nenásilí-Středa, 24. září 2025
Nebojím se slova napětí. Upřímně jsem pracoval a kázal proti násilnému napětí, ale existuje určitý druh konstruktivního nenásilného napětí, které je nezbytné pro růst.—Martin Luther King Jr., „Dopis z vězení v Birminghamu“
Ministryně Elle Dowd, antirasistická bílá aktivistka, zpochybňuje představu, že být mírotvorcem znamená být „milý“:
Jak smýšlí bílí?
My bílí lidé rádi o sobě smýšlíme jako o milých… Ale příliš často je milost jen otázkou pohodlí. Je to otázka našeho komfortu. Je to otázka kontroly. Je to naše patologická touha po milosti, která vede bílé lidi k tomu, že se dívají na mladé černochy křičící na ulici a říkají:
„Měli by opravdu říkat #AllLivesMatter.“
„Jsem rozhodně pro protesty, ale musí opravdu obtěžovat ostatní lidi?“
„Nikdo je nebude poslouchat, když budou tak hrubí.“
Jinými slovy: „Proč nemohou být milí?“…
Říkáme, že si ceníme laskavosti, ale tento druh laskavosti není laskavost, soucit, doprovázení nebo sebeobětování. Není to Kristův příklad, kdy se vyprázdníme pro druhé. Je to opak – umlčování a utlačování druhých pro naše vlastní dobro.
Dowd přemýšlí o touze snížit napětí, místo aby se poučil z toho, co by se z něj dalo naučit:
Proč nás ruší?
Důvodem, proč mnoho bílých lidí má potíže považovat nenásilnou přímou akci za skutečně nenásilnou, je to, že je ze své podstaty rušivá a to není příliš příjemné. Nemá to být příjemné.
Proč nám předávají napětí?
Přímá akce záměrně narušuje náš každodenní tok a rytmus ve snaze vyvolat napětí. Toto napětí není nové. Nevzniká z ničeho. Pro naše barevné sourozence existovalo vždy.
Pro barevné lidi a jiné utlačované skupiny je napětí způsobené marginalizací stále přítomné a má velmi reálné důsledky… Rasismus je jako nucené podávání jedu. Přímá akce nastává, když lidé odmítají tento jed pít a místo toho přinesou láhev s jedem k prahu těch, kteří jim jej nuceně podávají, a požadují, aby se podívali na realitu.
Přímá akce nevytváří nové napětí. Přerozděluje napětí, které již existuje, a vrací ho tam, kam patří – ke zdroji.
Máme malou toleranci
Mnoho lidí – zejména běloši – má malou toleranci k napětí. Byli jsme naučeni vyhýbat se napětí. Naše podmíněnost nás naučila couvat před nepohodlím, považovat ho za něco špatného, něco, čemu je třeba se za každou cenu vyhnout. Místo toho, abychom se napětí postavili čelem a zjistili, co se z něj můžeme naučit, často se mu vyhýbáme. Ale když to děláme, když se od napětí odvracíme, nevidíme dar, který nám toto napětí může přinést v odhalení pravdy. Přicházíme o jasnost, kterou s sebou přináší, o příležitost posunout se vpřed.
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
Elle Dowd, Baptized in Tear Gas: From White Moderate to Abolitionist (Broadleaf Books, 2021), 41–42, 45, 48–49.
Image credit and inspiration: Toa Heftiba, untitled (detail), 2018, photo, Unsplash. Click here to enlarge image. Two people, different in perspective yet united in a shared value, reach across the divide—not with force but with courage, choosing the harder path of listening, of letting themselves be changed, of loving even when it is difficult.
