proroci

Prorocká láska

42. týden: Prorocké dílo Ježíše-Neděle, 12. října 2025

Brian McLaren klade důraz na poznání a následování Ježíše jako proroka:

Kontext Ježíšových předků proroků

Mnoho křesťanů se snažilo porozumět Ježíši především prostřednictvím jeho duchovních potomků tím, že se ptali: „Co o Ježíši řekl Pavel? Co o Ježíši řekl Augustin? Co o Ježíši řekl Jan Kalvín nebo John Wesley?“ Pokud se pokusíme porozumět Ježíši pouze prostřednictvím toho, co o něm řekli lidé po jeho smrti, přijdeme o to, jak mnohem více bychom o Ježíši mohli pochopit, kdybychom ho viděli v kontextu těch, kteří přišli před ním – v příběhu jeho předků a jeho duchovního rodu. Ježíš čeká, až bude znovuobjeven v kontextu své historie a příběhu. Ježíš vyrůstal jako Žid a vstupuje do rodové linie patriarchů a matriarchů – Abrahama, Izáka, Jákoba, Sáry, Rebeky a Ráchel. Ježíš však také vstupuje do duchovní linie proroků a prorokyň počínaje Mojžíšem, prvním biblickým prorokem… 

Ježíš se chová jako proroci

Svou veřejnou službu začíná prorockým prohlášením [viz Lukáš 4:14–30]. Chová se jako prorok tím, že provádí nejrůznější bizarní veřejné demonstrace. Stejně jako proroci Ježíš varuje a slibuje, žehná a proklíná. Rád také cituje proroky, zejména Izaiáše a Ozeáše…

Bohužel, toto bohaté prorocké chápání Ježíše bylo v křesťanské tradici minimalizováno.

Místo toho jsme téměř výlučně mluvili o Ježíši jako o Synu Božím, … spasiteli od prvotního hříchu a obětním beránkovi. Zlehčovali jsme jeho práci a život jako proroka. Můžeme Ježíše chápat jako více než proroka, ale nikdy bychom ho neměli chápat jako méně.

Ježíše máme chápat jako proroka

Jeho prorocká tradice by měla tvořit jádro a základ našeho chápání Ježíše. 

Pokud bereme Ježíše vážně jako proroka, bereme vážně i jeho vtělení, protože Ježíš přichází do konkrétní historické situace. Jako součást společnosti se musel potýkat s politikou a ekonomikou. Ukřižování dává smysl, protože životy proroků obvykle nekončí dobře. Jen velmi málo z nich má pohodlný důchod. Jeho prorocká identita také vyžaduje, abychom brali příběh o vzkříšení vážně jako prorocké prokázání a potvrzení, že práce proroka musí pokračovat i po jeho popravě a pohřbu. 

Znovu objevujme proroky

Pokud necháme Ježíše jako proroka zastínit jinými výklady, Ježíš je zredukován, a my také. Ježíš chce, aby se jeho následovníci stali jako on… Říká: „Moje hnutí je prorocké hnutí. Pokud se připojíte k mému hnutí, jste v této práci, včetně jejích nebezpečí.“ 

Pokud bereme Ježíše vážně jako proroka, pomůže nám to v našich mezicírkevních rozhovorech, protože jiné náboženství berou roli proroka vážně. Muslimové milují a uctívají Ježíše jako proroka. Když přemýšlíme o bílém patriarchátu a nadvládě bílé rasy, které jsou tak hluboce zakořeněny v mnoha formách křesťanství, uvědomujeme si, že revoluční příspěvky černé, ekologické, feministické, ženské a osvobozenecké teologie berou Ježíšův život a práci jako proroka vážněji. Když si znovu osvojíme chápání Ježíše jako proroka a necháme se tím revolučně změnit, můžeme v dnešním světě znovuobjevit proroky. 

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

Brian McLaren, “Jesus as Prophet,” ONEING 12, no. 2, The Path of the Prophet (2024): 33, 36, 37–38. Available in print and PDF download.     

Image credit and inspiration: Elijah Hiett, untitled (detail), 2017, photo, UnsplashClick here to enlarge image. As students of Jesus the prophet, we touch the soil of our time, recognizing suffering not in isolation but as a shared cry, and through His incarnation we are called to ponder, to speak, and to choose the path that heals.