42. týden: Prorocké dílo Ježíše-Středa, 15. října 2025
Teolog Dr. Obery Hendricks Jr. popisuje Ježíše, kterého mu představili v jeho církevních společenstvích, jako pokorného a mírného Spasitele:
Jemný a klidný Ježíš
Byl jsem vychován v duchu nevýrazného Ježíše z nedělní školy a z jemných vyprávění mé matky, pokorného, mírného Ježíše, který nám milým, pasivním a sentimentálním způsobem říkal, abychom milovali své nepřátele, a který nás ujišťoval, že se nemusíme obávat svých problémů, stačí je přinést jemu. Byl to jemný, klidný, neohrožující Ježíš, jehož jedinou starostí bylo dostat věřící do nebe a jehož jediným „přestoupením“ bylo prohlásit se za syna Božího. …
V písmu je popisován i jiný Ježíš
Přestože jsem mu důvěřoval, miloval ho a byl jsem plný nadšení, něco v popisech Ježíše a jeho poselství mi nesedělo; něco prostě nedávalo smysl. Byl tento pokorný, mírný Ježíš stejný Ježíš, který výzývavě nazval farizeje „plemenem zmijí“ a popsal je jako „obílené hroby plné všeho nečistého“? A pokud byl tak pokorný a mírný, jak mohl vůbec někoho zaujmout…? A co Ježíš myslel výroky jako „Nepřišel jsem přinést mír, ale meč“?
Společenské vědomí však jiného nepřijímalo
Snažil jsem se to pochopit, i když otázky jako tyto byly mými rodiči a všemi věřícími, které jsem znala, odsuzovány jako důkaz slabé víry nebo, hůře, jako dílo ďábla.
Mimo společné bohoslužby Hendricks poznal prorockého a revolučního Ježíše:
Revoluční ježíš
Měl jsem to štěstí, že jsem mohl prožít uctívání a zbožňování Ježíše v každém aspektu jeho osoby a velikosti… kromě jednoho: Ježíše jako politického revolucionáře, Ježíše, který se stejně tak zajímá o naše osvobození od pozemských království, jako o naše přijetí do království nebeského. Přesto nám evangelia říkají, že i takový Ježíš je. A že za to byl ukřižován. To je Ježíš, který mě přivedl zpět do církve – revoluční Ježíš.
Ježíšovo poselství vyžadovalo radikální změnu
Ano, Ježíš z Nazaretu byl politický revolucionář. Říci, že byl „politický“, neznamená, že se snažil založit další protestní stranu v Galileji. Neznamená to ani, že se „angažoval v politice“ v tom smyslu, jak ji známe dnes, s vyjednáváním, kompromisy, mocenskými hrami a stranictvím. A rozhodně to neznamená, že chtěl vést válku nebo svrhnout Římskou říši silou.
Říci, že Ježíš byl politický revolucionář, znamená říci, že poselství, které hlásal, nevyzývalo pouze ke změně v srdcích jednotlivců, ale také požadovalo radikální a komplexní změnu politických, sociálních a ekonomických struktur v prostředí, ve kterém žil: v kolonizovaném Izraeli. Znamená to, že kdyby se Ježíš prosadil, Římská říše a vládnoucí elity mezi jeho vlastním lidem by buď již nezastávaly své mocenské pozice, nebo pokud ano, musely by se chovat velmi, velmi odlišně…
Ježíš měl jasnou vizi zdravého světa
Znamená to, že Ježíš měl jasnou a jednoznačnou vizi zdravého světa, který Bůh zamýšlel, a že se zabýval jakoukoli otázkou – sociální, ekonomickou nebo politickou –, která tuto vizi porušovala.
Translated with DeepL.com (free version)
Prameny:
Obery M. Hendricks Jr., The Politics of Jesus: Rediscovering the True Revolutionary Nature of the Teachings of Jesus and How They Have Been Corrupted (Three Leaves Press, 2007), 1, 2–3, 5, 6.
Image credit and inspiration: Elijah Hiett, untitled (detail), 2017, photo, Unsplash. Click here to enlarge image. As students of Jesus the prophet, we touch the soil of our time, recognizing suffering not in isolation but as a shared cry, and through His incarnation we are called to ponder, to speak, and to choose the path that heals.
