V modlitbě je přítomen Bůh

Modlitba ve vzájemné přítomnosti

Sedmý týden: Setkání s Bohem v modlitbě

Tilden Edwards je duchovní učitel a spoluzakladatel The Shalem Institute, společnosti pro kontemplativní modlitby. Institut o kontemplativní modlitbě píše:   

 

Modlitba v přítomnosti Boha

Opravdová modlitba se otevírá Boží milostivé přítomnosti se vším, čím opravdu jsme. Jak píše Písmo – celým naším srdcem, duší a myslí (Matouš 22:37). Modlitba je spíše životní cestou než samostatným izolovaný aktem.

Modlitba je celoživotní cesta

Modlitbou cílíme na náš nejhlubší vnitřní problém – na naši tendenci zapomínat, že jsme ve stálém spojení s Bohem, který nás osvobodil. Jakmile na naše celoživotní spojení s Bohem zapomínáme, začneme se ztrácet v pocitu úplné oddělenosti. A ve stavu bez Boha pak vznikají naše nejhorší strachy, touhy, neklid a osobní a sociální chyby.

Modlitba je zdrojem vší naděje

Modlitba je zdrojem energie pro naši nejhlubší naději. Naděje totiž pramení z hojnosti života v našem nejdůvěrnějším domově, v našem hlubokém vědomí. Modlitba je naším mostem k Domovu.

Reverend Tilden Edwards rozlišuje mezi dvěma typy modliteb:

Běžné formy modlitby – často společné

Aktivní modlitba je přítomna tam, kde se naše vůle snaží o otevření se Bohu. Je podněcována naší přáním (slabým nebo silným) vycházejícím z hloubi našeho nitra. Formy aktivní modlitby jsou: přímluva, prosba, zpověď, díkůvzdání a chvála. Takové způsoby modlitby se většina z nás učila už jako děti a jejich autoritu posilovalo společné uctívání a Písmo. obsah a forma modliteb přirozeně vychází z našeho každodenního života a vyvíjejí se spolu s rozvojem našeho duchovního života.

Kontemplativní modlitba

Tichou, kontemplativní modlitbu zažíváme, když jsme pokojní a otevíráme se Kristovu Duchu. Duch v nás tajně působí jak píše žalmista: „Ztište se a vězte, že já jsem Bůh“ (Žalm 46:11). Jsou to chvíle, kdy se s důvěrou ponoříme do Božích univerzálních rukou, abychom se očistili, abychom byli osvíceni a přijali jeho lásku. Dostáváme se do stavu tichého a pokorného uznání, že patříme Bohu. V milosti a hloubce modlitby už nepotřebujeme jakýkoli obraz Boha a ani sebe sama. Jsme v ní ponecháni ve vzájemné reálné přítomnosti. Uvědomujeme si, že Bůh a my sami jsme cennější, než si dokážeme představit.

Vnitřní modlitba

Kontemplativní modlitba probíhá v prostoru, které Písmo nazývá naším „srdcem“. Existuje v našem nejhlubším, nejpravdivějším já, existuje v Bohu, v já, které je hlubší než je naše běžné vnímání smysly a pocity. Stáváme se součástí proměnění. Jsme v Boží „příbytku“, který je v nás. Tam jsme opravdově spolu. „Modlím se, aby Kristus přebýval skrze víru ve vašich srdcích“ (Efezským 3:17). Je to základní rozměr naší existence, v němž si plně uvědomujeme naše obdarování božskou přirozeností, kde dokonce prožíváme, jak jsme nekonečně důvěrně vdechováni a vydechováni Bohem. V našem duchovním srdci jsme v kontaktu s Bohem. Existujeme mimo naše myšlenky. Do vnitřní svatyně srdce můžeme přinést pouze naší obnaženou důvěru a touhy.   

Modlitba ve vzájemné přítomnosti

Je-li základní duchovní disciplínou modlitba, tedy otevření se Bohu, pak základní disciplínou modlitby je obrátit se k našemu srdci a vyzývat jej k trvalé vzájemné přítomnosti.

Prameny

Tilden Edwards, Living in the Presence: Spiritual Exercises to Open Your Life to the Awareness of God (San Francisco: HarperSanFrancisco, 1987, 1995), 11–13.

Reverend Tilden Edwards

Image credit: Barbara Holmes, Untitled 14 & 21 (detail), 2021, photograph, United States, used with permission. Abel Marquez, Lady Praying, 2020 (detail), photograph, free use. Jenna Keiper and Leslye Colvin, 2021, triptych art, United States.

The creative team at CAC sent a single-use camera to core teacher Dr. Barbara Holmes as part of an exploration into contemplative photography. Her photos are featured here together with other images in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image inspiration: Sometimes we don’t have the energy to climb the stairs or jump off the dock. Wherever we are in this moment: in community, in solitude, in joy, in sorrow, with motivation or with great exhaustion… God meets us here.