Násilí je oddělenost o Boha

Svět, tělo a ďábel

Osmnáctý týden: Spirála násilí

Pro otce Richarda je koloběh násilí zrcadlem koloběhu zla:

Hélder Câmara

Brazilský arcibiskup Hélder Câmara (1909-1999) byl vynikající nenásilný aktivista, který nabídl model pro pochopení toho, jak strukturální nespravedlnost vede k většímu násilí. Napsal: „Pokud se na násilí odpovídá násilím, svět se dostane do spirály násilí“ (zvýraznění moje). [1]

Spirála násilí a nebo také tři hlavní zdroje zla

Učení Doma Héldera srovnávám s tradičním katolickým morálním učením, které vidělo tři hlavní zdroje zla jako svět, tělo a ďábla – v tomto pořadí. Když zlo a institucionalizované násilí („strukturální hřích“) zůstávají nerozpoznány na první úrovni, druhá a třetí úroveň násilí a zla jsou nevyhnutelné. Pokud zlo nezlikvidujeme v zárodku na úrovni, kde je legitimizováno a maskováno, budeme mít jen málo síly bojovat proti němu na individuální úrovni.

Systém zla je často skrytý

Slovem „svět“ nemyslíme stvoření nebo přírodu, ale „systém“: způsob, jakým se skupiny, kultury, instituce a národy organizují, aby se chránily a udržovaly svou moc. To je nejvíce skrytá a popíraná úroveň zla a násilí. Nemůžeme ji vidět, protože jsme všichni uvnitř ní a je v zájmu našeho ega tento korporátní podvod chránit.

Hřích těla vyrůstá ze skrytého kořeně zla

Historicky organizované náboženství kladlo většinu svých starostí na střední úroveň spirály násilí, neboli na to, čemu jsme říkali „tělo“. Tělo v tomto kontextu znamená individuální hřích, osobní chyby, kterých se dopouštíme. Individuální zlo je jistě skutečné, ale právě slovo „tělo“ způsobilo, že se zabýváme sexuálními hříchy, o kterých se Ježíš zmiňuje jen zřídka. Když trestáme nebo hanobíme jednotlivce za jejich hříchy, obvykle léčíme spíše symptomy než základní problém nebo příčinu: iluzi odloučení od Boha a druhých.

Zlo vyrůstá z útlaku a nespravedlnosti

Na vrcholu spirály násilí sedí „ďábel“. Tuto personifikaci zla je těžké popsat, protože je tak dobře maskovaná, a dokonce idealizovaná. Jestliže „svět“ je skryté strukturální násilí, především prostřednictvím útlaku a nespravedlnosti, pak „ďábel“ je posvěcené, romantizované a legitimizované násilí – násilí považované za kulturně nezbytné k ovládnutí dalších dvou úrovní: rozzlobeného těla a rozběsněného světa. Jakákoli instituce, o níž se má za to, že je „příliš velká na to, aby selhala“, nebo že je nějakým způsobem nad kritikou, má velkou pravděpodobnost ďábelského zneužití.

Příklady kořenů zla

Vzpomeňme si na vojensko-průmyslový komplex, trestní systém, celosvětový bankovní systém, nadnárodní korporace nepodléhající žádným zákonům, daňové zákoníky ve prospěch bohatých, zdravotnické a farmaceutické instituce, celosvětovou válečnou ekonomiku vedenou mou vlastní zemí, nebo dokonce organizované náboženství. Tyto instituce až příliš potřebujeme a obdivujeme. Pavel nazval tuto úroveň násilí „mocnostmi, knížectvími, trůny a panstvími“ (Ef 6,12).

Hledej nejprve v kořenech

Pokud nerozpoznáme kořeny násilí na první strukturální úrovni („svět“), budeme ztrácet čas tím, že se soustředíme výhradně na druhou a individuální úroveň („tělo“), a málokdy uvidíme to skutečné zlo, které se maskuje jako andělé světla („ďábel“). Nezapomeňte, že Lucifer znamená „Nositel světla“ (Světlonoš).
Jak učil Tomáš Akvinský (1225-1274), Zlo uspěje pouze tím, že se převlékne za dobro. [2]

Tomáš Akvinský


Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Prameny:

[1] Hélder Câmara, Spiral of Violence (London: Sheed and Ward, 1971), 55.

[2] Aquinas describes the devil’s deception through evil “that has a semblance of good” in his meditation on the Lord’s Prayer. See The Three Greatest Prayers: Commentaries on the Lord’s Prayer, the Hail Mary, and the Apostles’ Creed, based on trans. by Laurence Shapcote (Manchester, NH: Sophia Institute Press, 1990), 152.

Adapted from Richard Rohr, Spiral of Violence: The World, the Flesh, and the Devil (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2005). Available as CD and MP3 download.

Image credit: Frank J. Aleksandrowicz, Clark Avenue and Clark Avenue Bridge (detail), 1973, photograph, Ohio, public domain, National Archives. Chaokun Wang, 轮胎 tyre (detail), 2021, photograph, Pingyao, creative commons. John Messina, Drainage of Marsh Leaves (detail), 1970, photograph, Louisiana, public domain. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.

This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image inspiration: War, bitterness, consumed and discarded goods. Why are we sustaining the spiral of violence? Do we not see that we are part of the creation we are destroying?