Duch svatý - křest ohněm

Síla smíření

Dvacátý třetí týden: Duch svatý

Amos Yong je americký letniční teolog malajského původu. Yong popisuje, jak příchod Ducha o Letnicích zahajuje smířlivý způsob vzájemného vztahu napříč rozděleními:

Amos Yong letnice
Amos Yong

Globální podezřívavá vesnice

Život Palestinců v prvním století byl v mnoha ohledech podobně jako naše dnešní globální vesnice poznamenán podezíravostí vůči těm, kteří… mluvili jinými jazyky a představovali cizí způsoby života. Bylo to dílo Ducha . . aby ty, kteří byli cizí, sblížil a smířil ty, kteří by jinak žili odděleně od těch, kteří se jim nepodobali.

Letnice zakládají nové vztahy

Letnice tedy zahajují obnovený Izrael a Boží království tím, že zakládají nové společenské struktury a vztahy. Všimněme si, že dar Ducha nebyl odepřen nikomu ze 120 mužů a žen, kteří se shromáždili v horní místnosti (Sk 1,14-15): rozdělené ohnivé jazyky spočinuly na každém z nich a umožnily každému buď mluvit, nebo být slyšen v cizích jazycích (Sk 2,3-4). K vysvětlení tohoto jevu se Petr odvolává na proroka Joela:

Vaši synové a vaše dcery budou prorokovat,
a vaši mladíci budou mít vidění,
a vaši starci budou mít sny.
Dokonce i na mých otrocích, mužích i ženách,
v oněch dnech vyliji svého Ducha;
a budou prorokovat (Skutky 2,17-18; srov. Joel 2,28-29).

Dary Ducha nejsou určeny pouze jednotlivcům; mají společenské účinky, které jsou výzvou pro „mocné“:

Rovnost mužů i žen, rovnosti lidí, rovnost jazyků

Petr jasně chápal, že zatímco dřívější židovská éra měla patriarchální charakter, obnovení Izraele se bude vyznačovat rovností mužů a žen: oba budou prorokovat pod mocí Ducha. Zatímco dřívější smlouva se vyznačovala vedením starších, obnovené království bude zahrnovat zmocnění mužů a žen všech věkových kategorií. Bez ohledu na to, jaké struktury dříve schvalovaly společenský systém otroctví, vylití Ducha působilo a působilo by bez rozdílu na svobodné i otroky, čímž by je v podstatě zrovnoprávnilo. Při tom všem bylo působení Ducha zvěstováno v cizích jazycích, nikoli v konvenčních jazycích stávajícího stavu.

„Veškeré tělo“ patří do obnoveného božího království

Obnovení království skrze moc Ducha ve skutečnosti převrátilo status quo. Jak již předpověděli Maria a Zachariáš, ti, kdo se nacházejí na spodku společenského žebříčku – ženy, mládež a otroci – budou příjemci Ducha a nositeli jeho moci [Lk 1,46-55; 1,67-79]. Lidé, kteří byli dříve rozděleni podle jazyka, etnické příslušnosti, kultury, národnosti, pohlaví a třídy, by byli v této nové verzi království smířeni. Potenciálně by do tohoto království posledních dnů bylo zahrnuto „veškeré tělo“ (Sk 2,17).

Srovnej s dnešní tvojí církví

Vyznačují se tyto charakteristiky i nadále pro církev jako společenství Ducha svatého? . . Mluví církev stále jazyky Ducha . . nebo zůstáváme v zajetí rozdělujících jazyků, struktur a konvencí říší tohoto světa? Naše modlitba by měla znít: „Přijď, Duchu svatý!“, aby ohlašované vylití Ducha na všechno tělo skutečně našlo své naplnění i v naší době.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Prameny:

Amos Yong, Who Is the Holy Spirit? A Walk with the Apostles (Brewster, MA: Paraclete Press, 2011), 14–15.

Image credit: Arthur Allen, Daily Meditation Spring 2022 Series (detail), 2022, photographs, France. Jenna Keiper, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge the image.

This year we invited a few photographers to share their vision with us in an artistic exploration for the Daily Meditations. The inspiration questions we asked each artist to create from were: How do you as an artist connect to and engage with (S)spirit and/or tradition(s)? How can we translate deeper truths through a lens? How can we show our inherent connectedness (of humans, nature, other creatures, etc.) through imagery? This week’s images by photographer Arthur Allen appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image Inspiration: My point of departure for this project was a question: Do precious things Glow, or are we casting Light on them? I found no answer (in any philosophical sense) but I did notice in my searches that some images—some “strikes to the eye”—positively wanted me to look at them. They called to me as if I had been ignoring them unfairly, the way I might ignore children’s jokes while I am trying to finish taxes. My goal became to ignore them less. I was surprised by how many of these children can fill a day, how many stories they can tell, and just how dream-like their jokes are.
—Arthur Allen