Duch svatý - křest ohněm

Mysticismus všedního dne

Dvacátý třetí týden: Duch svatý

Rev. Dr. Barbara Holmesová se podělí o své zkušenosti s Duchem svatým a „každodenní mystikou“:

Barbara Holmes


Do duchovního světa není jednoznačný návod

Neexistuje žádná šablona, žádný správný způsob, jak se setkat s duchovním světem. Může k němu dojít jako k prostému pochopení jednoty, nedvojnosti pozorovatele a pozorovaného, jednoty, pocitu posvátnosti, míru, blaženosti, transcendence, pocitu změny a proměny času a prostoru nebo intuitivnímu přesvědčení, že tato zkušenost je zdrojem objektivní pravdy a konečné reality.

Do duchovního světa lze vstupovat každý den

Všednost mých mystických zážitků mě naučila, že být každodenním mystikem se neomezuje na rituály, návštěvy a tajemnou sílu. Také to jen rozšiřuje záběr vaší osobní identity. Zahrnuje běžné dary, jako je uzdravování, zakládá nás na víře, zakládá nás na dědictví našich předků.
Být „každodenním mystikem“ pro doktorku Holmesovou souvisí také s dobou strávenou v letničních církvích.

Vychází z toho, co jezuitský teolog Karl Rahner (1904-1984) popsal jako „mystiku mas“:

Karl Rahner


Jde o každodenní zkušenosti

Mystika každodenního života je příležitostí k hlubokému pronikání do hlubin lidské zkušenosti, vztahů s druhými lidmi a setkání s přírodou. Rahner říká, že být mystikem znamená obsadit jádro lidské zkušenosti. . . . Mystérium je tajemné. Je! Jednou přichází v tichu, když jste sami.Jindy přichází bez dramat a fanfár. Někdy přichází jako zjevení, probuzení. A někdy přichází, když praktikujete dary Ducha. . . .

U někoho jde naopak o hlučnou mystiku

„Mystika mas“ [1], o níž Rahner mluví, je projevem charismat, letničních obrátek, dramatických obrácení, glosolálie (mluvení jazyky), proroctví, opojení Duchem nebo v jazyce letničních obětí Ducha. [2] Rahner to nazývá „hlučnou mystikou“ a považuje ji za dobrou a skutečnou, pokud zvyšuje víru, lásku a lásku. [3] Vyzývá stoupence, aby sami zkoumali, jak se jim tyto jevy líbí.
Já jsem tyto prostory obýval většinu svého života. Kdybych si mohl vybrat mezi vysokou věží kostela a lavicí ve výkladní skříni uprostřed chudé čtvrti, vybral bych si výkladní skříň, protože bych věděl, že ve výkladní skříni se toho děje víc než ve vysoké věži kostela. Uvnitř těch zdí by se skrývala tajemství. . . .

Někdy jde o hledání…

Jedním z důvodů, proč mě „mystika mas“ přitahovala, bylo to, že šlo o obnovu dávno ztracené minulosti afrikanismu – v transportu z Afriky do Ameriky, který uskutečnili moji předkové. Stále hledáme způsoby, jak se znovu spojit. A tento typ bohoslužeb byl velmi, velmi podnětný. Moje profese právníka a akademická práce byla velmi chladná až zamrzlá. Když jsem se o víkendech vracel domů a chtěl jsem navštívit prostory víry, snažil jsem se najít co nejzáhadnější, nejpodivnější, výkladní skříně, hlučné mystiky, které jsem mohl. . . .

Já jsem mystik spíše všedního dne


Možná nejsem ztělesněním, jaké si představoval Karl Rahner, ale přesto jsem mystik. . . . Každá obyčejná věc je prodchnuta tajemstvím.
Jsem mystik všedního dne. Stejně jako vy.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Prameny:

[1] Karl Rahner, “Religious Enthusiasm and the Experience of Grace,” in Theological Investigations, vol. 16, Experience of the Spirit: Source of Theology, trans. David Morland (New York: Crossroad Publishing, 1983), 47.

[2] Rahner, “Religious Enthusiasm,” 35.

[3] Harvey D. Egan, “The Mystical Theology of Karl Rahner,” The Way 52, no. 2 (April 2013): 49.

Adapted from Barbara A. Holmes, “Everyday Mysticism,” unpublished Living School curriculum (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation), 2018. 

Image credit: Arthur Allen, Daily Meditation Spring 2022 Series (detail), 2022, photographs, France. Jenna Keiper, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge the image.

This year we invited a few photographers to share their vision with us in an artistic exploration for the Daily Meditations. The inspiration questions we asked each artist to create from were: How do you as an artist connect to and engage with (S)spirit and/or tradition(s)? How can we translate deeper truths through a lens? How can we show our inherent connectedness (of humans, nature, other creatures, etc.) through imagery? This week’s images by photographer Arthur Allen appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image Inspiration: My point of departure for this project was a question: Do precious things Glow, or are we casting Light on them? I found no answer (in any philosophical sense) but I did notice in my searches that some images—some “strikes to the eye”—positively wanted me to look at them. They called to me as if I had been ignoring them unfairly, the way I might ignore children’s jokes while I am trying to finish taxes. My goal became to ignore them less. I was surprised by how many of these children can fill a day, how many stories they can tell, and just how dream-like their jokes are.
—Arthur Allen