Ježíšova podobenství

Shrnutí a procvičení třicátého pátého týdne 28. srpna – 2. září 2022

 Neděle

Všichni nejsme plevel, ale ani nejsme pšenice. Musíme se naučit přijímat a odpouštět tuto smíšenou realitu v sobě i ve všech ostatních. -Richard Rohr

Pondělí

Podobenství jsou moudrým žánrem. Patří do mašálu, židovské větve univerzální tradice posvátné poezie, příběhů, přísloví, hádanek a dialogů, jejichž prostřednictvím se předává moudrost. -Cynthia Bourgeault

Úterý

Ježíš říká, že Bůh je jako pastýř, který se vždy snaží najít ty, kteří se ocitli mimo společenství se svými bližními, a když je najdou, když najdou své společenství se svými bližními, pak se zdá, že celý svět opět zapadá na své místo a život dostává nový smysl. -Howard Thurman

Středa

Chceme být součástí svatební hostiny, na kterou jsou všichni pozváni? Jediní lidé, kteří se na oslavu nedostanou, jsou ti, kteří nechtějí přijít – takže se asi musíme sami sebe zeptat: „Chceme přijít?“. -Richard Rohr

Čtvrtek

Pokud se skutečně jedná o podobenství o rozsévači, a ne o podobenství o různých druzích půdy, pak začíná znít docela nově. Pozornost není zaměřena na nás a naše nedostatky, ale na štědrost našeho Stvořitele, plodného rozsévače, který se nezabývá stavem polí, který není skoupý na semeno, ale rozhazuje ho všude. -Barbara Brown Taylorová

Pátek

Když očekáváme, brzy nás začne mrzet, když nedostaneme to, co si myslíme, že si zasloužíme. Evangelium tedy říká: „Přestaňte očekávat!“. Všechno je dar. -Richard Rohr

Lectio Divina s podobenstvím o marnotratném synovi

Třicátý pátý týden praxe
Cynthia Bourgeault

Cynthia Bourgeault odhaluje, jak podobenství o marnotratném synovi zpochybňuje naše typické formy posuzování. Klikněte sem a přečtěte si úryvek z evangelia (Lk 15,11-32) a věnujte zvláštní pozornost reakci staršího bratra.

Egoismus v podobenství o marnotratném synovi

Egoistický operační systém se vždy zasekne v odsuzování a sebemrskačství. Starší bratr se svým rozhořčeným „To není fér!“ je učebnicovým příkladem fungování egoistického operačního systému.

Opakem je -být štědrý a šťastný z úspěchu druhých

Ježíš nás skrze něj žádá, abychom se pozorně podívali na tu část v každém z nás, která trvá na tom, aby se vše spočítalo, část která nedokáže být štědrá a šťastná.

a připojit se k Boží radosti svým tancem

 Závěrečný obraz podobenství – starší syn stojí sám venku a odmítá se připojit k oslavě, protože se cítí být znevažován – je živým symbolem toho, jak nás egoistický operační systém zdržuje od toho, abychom se připojili k tanci Božího milosrdenství, který je v plném proudu všude kolem nás. Pokud jsme zaseknutí v egu, neslyšíme hudbu. . . .

Podívej se na proto sebe pozorněji

Když se na toto podobenství podíváme blíže, zjistíme, že … je výzvou základním strukturám, předpokladům a přesvědčením o nás samých, které udržují binární mysl pevně na místě. Má to být výzva; má vás to rozčílit – a má vás to přimět podívat se na sebe pozorněji.

Komu se v podobenství podobáš?

Toto podobenství poskytuje obzvlášť bohatou půdu pro lectio divina. . . . Až s ním budete sedět v meditaci, zkuste zjistit, kde všechny tři postavy – starší syn, mladší syn a otec – žijí ve vašem vlastním bytí a jakou roli každý z nich hraje ve vašem životě. Dovolte, aby se podobenství stalo zrcadlem, které vám odráží váš vlastní stav vědomí. Pokud s ním budete pracovat tímto způsobem, budete ho používat tak, jak ho Ježíš skutečně zamýšlel, tedy jako nástroj pro osobní proměnu vědomí. [1]

Pokud s praxí lectio divina začínáte, nabízíme vám tyto pokyny otce Richarda:

Přečtěte si vybraný úryvek pomalu čtyřikrát. Při prvním čtení (třeba nahlas) naslouchejte sluchem svého srdce a hledejte větu nebo slovo, které pro vás vyčnívá. Při druhém čtení se zamyslete nad tím, co se vás dotklo, a vyslovte tuto větu nebo slovo nahlas nebo si o tom napište do deníku. Zatřetí odpovězte modlitbou nebo vyjádřením toho, co jste prožili a k čemu jste povoláni. Za čtvrté si po čtení odpočiňte v tichu. [2]

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy překladatel

Experience a version of this practice through video and sound.   

[1] Cynthia Bourgeault, The Wisdom Jesus: Transforming Heart and Mind—a New Perspective on Christ and His Message (Boston, MA: Shambhala Publications, 2008),
49–50.

[2] Adapted from Richard Rohr, A Spring within Us: A Book of Daily Meditations (Albuquerque, NM: CAC Publishing, 2016), 30. 

Image credit: Carrie Grace Littauer, Untitled 12 (detail), 2022, photograph, Colorado, used with permission. Claudia Retter, Bexley Park (detail), used with permission. Claudia Retter, Oak and Moss (detail), photograph, used with permission. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.

This week’s images by Carrie Grace Littauer and Claudia Retter appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image inspiration: Parables require us to take a second look. These images make us pause and wonder, “what is that, really?” Perhaps it’s my own shadow, responding from the subconscious with knee-jerk reactions and judgments.