Hledání Grálu

Hledání a jeho otázky

Třicátý šestý týden: Hledání grálu

 Bill Plotkin, hlubinný psycholog a průvodce divočinou, identifikuje klíčový moment v příběhu o grálu. Zdůrazňuje význam kladení konečných otázek duše:

Grál je o smyslu života

Bill Plotkin
Bill Plotkin

V populárním evropském mýtu o svatém grálu se mladý muž Parsifal vydává do světa, aby hledal hlubší smysl života – svou duši (kterou grál nakonec symbolizuje). Jeho cesty ho zavedou na hrad nemocného krále Grálu (který, stejně jako ve většině mýtů, symbolizuje starý příběh, starý a opevněný způsob bytí ega ve světě).

Je potřeba  naučit se klást si otázky

Jediným lékem pro krále je, aby se s ním vydal neznámý rytíř (Poutník) a položil králi dvě konkrétní otázky. Parsifalova matka ho však naučila, že otázky jsou hloupé nebo neslušné, a tak se Parsifal neptá. V důsledku toho hrad (a vidina grálu) zmizí a Parsifal se ocitne ve velké pustině, kterou musí putovat mnoho let, dokud se díky životním zkouškám a prohrám nenaučí dost na to, aby byl připraven klást správné otázky. [Otec Richard: Proto se tomu říkalo “hledání” – hledání správné otázky, na rozdíl od dnešního lpění na správné odpovědi.]

Pane, co tě trápí?

První otázka zní: “Pane, co tě trápí?”. Tím, že si tuto otázku položíme (naše ego) – a budeme ji žít -, si podobně jako Parsifal osvojíme pochopení a empatii pro to, jak spoluvytváříme mnohé ze svých neduhů a jak nás tyto potíže učí tomu, co se potřebujeme naučit. Začínáme odhalovat svá posvátná zranění. Rozvíjíme soucit sami se sebou a učíme se oceňovat své chyby, selhání a zranění stejně jako své talenty a úspěchy.

Komu slouží moje duše?

Druhá otázka zní: “Komu slouží Grál?”. Otázkou “Komu slouží moje duše?” se učíme obracet pozornost k hlubším účelům toho, co děláme. Rozšiřujeme svůj pohled na to, co je možné, a postupně se učíme zakořenit své jednání v duši. Nakonec se naučíme, komu a čemu sloužit. Odpověď bude mít dvě části, jako dvě strany mince: sloužíme konkrétním účelům své duše a sloužíme svým lidem, a jedno děláme tím, že děláme druhé. . . .

Jedním z klíčových rysů mýtu o grálu je, že k uzdravení krále, a tím i země, stačí Parsifalovi položit otázky. Nemusí na ně sám odpovídat (stejně jako král). [1]

Richard píše, že vydat se na duchovní výpravu je neodmyslitelně spjato s kladením hlubších životních otázek:

Je potřeba otázkami sestoupit až na dno své duše

Nemůžeme se vydat na cestu hledání, dokud nevíme, jaká je otázka. Komu slouží grál? Proč to vlastně dělám? Proč cítím to, co cítím? Tento hněv, tuto bolest? Dokud to nepocítíme, dokud nesestoupíme do zármutku, do hlubin, do velkého nevědomí, nebudeme obvykle znát hlubší odpovědi. Zůstaneme na úrovni povrchních životních otázek, což je právě to, že se nevydáme na cestu hledání. [2]

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy vložil překladatel

Prameny:

[1] Bill Plotkin, Soulcraft: Crossing into the Mysteries of Nature and Psyche (Novato, CA: New World Library, 2003), 259–260.

[2] Adapted from Richard Rohr, Quest for the Grail (New York: Crossroad Publishing, 1994), 78, 79.

Image credit: Katrina Lillian Sorrentino, Entelechy 1, 2 & 3 (details), 2022, photographs, Spain, used with permission. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.

This week’s images by Katrina Lillian Sorrentino appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image inspiration: Entelechy: the seeded, coded essence that contains both patterns and possibilities for your life. Ever since I left my Christian marriage, I wanted to do the Camino, a pilgrimage that people from all over the world make to St. James’ tomb in Santiago de Compostela, Spain. In May, I walked it as a ritual in order to shed a previous version of Self and embody a truer one. I walked a total of 333 miles in order to capture entelechy through the photograph. This series is a relic of a ritual that carried me further into being. —Katrina Lillian Sorrentino