Obyčejná modlitba      

Čtyřicátý týden: Františkánská mystika

                 Profesorka Joan Muellerová, františkánská sestra Radost, se s vámi podělí o to, jak Klára z Assisi (1194-1253) učila svou verzi františkánské modlitby:

Je modlitba pro modlitební profesionály?

oan Muellerová
oan Muellerová

Když pomyslíme na mystiku, často se nám vybaví představy složitých modlitebních technik a seminářů s meditačními guru. Domníváme se, že modlitba je určena pro profesionály. . . . Milujeme Boha, věříme v něj, ale prostě nemáme pocit, že bychom s Bohem dokázali mluvit jako „profesionální modlitebníci“.

Hluboké sjednocení s  Bohem je pro všechny

Ale františkánství je spiritualita lidu. Největší řád františkánů tvoří laici a František i Klára si místo mnišství své doby zvolili kvazi-laický životní styl. František ani Klára se neúčastnili modlitebních seminářů ani neměli rozsáhlou mnišskou přípravu, a přesto oba prožívali hluboké sjednocení s Bohem. V čem spočívalo jejich tajemství?

Jde o každodenní praktikování obyčejné modlitby

Ačkoli máme k dispozici modlitby, které napsal svatý František, je to právě svatá Klára, která ve svém čtvrtém dopise svaté Anežce Pražské vysvětluje, co znamená františkánská modlitba. V tomto dopise, napsaném na smrtelné posteli, Klára učí Anežku, aby si vytvořila návyk každodenní modlitby. Toto každodenní praktikování modlitby však není obtížným úkolem, jak Klára vysvětluje. . . .

Základem může být krátké přemýšlení o Kristově životě v evangeliu

Klára navrhuje, abychom . „uvažovali uprostřed Ježíšova života, o jeho pokoře, požehnané chudobě, nesčetných útrapách a trestech, které snášel pro naše vykoupení“. [1] Klára nás zde jednoduše žádá, abychom se zamysleli nad veřejným životem Krista.

Znázornění s  malířem fresek – na fresce jsou často tváře obyčejných lidí jako postavy z Písma

Středověk měl pro tento typ meditace skvělý způsob. Když se v katedrále nebo v místním kostele dělala freska, přijel do města malíř a rozhodovalo se o námětech pro obrazy, které byly objednány na stěny a stropy kostela. Ale koho by malíř použil za své umělecké modely? Nejčastěji se potuloval po místních ulicích, komunikoval s vesničany a rozhodoval se, čí tváře by mohl ztvárnit. Jednoho dne jste mohli jít do kostela a ocitnout se na fresce, kde posloucháte Ježíšovo kázání. Možná by vaše tvář představovala jednoho z učedníků nebo jednu z žen, které se o Ježíše staraly. Možná by jedno z vašich dětí naslouchalo Ježíšovu učení. V každém případě byste se ocitli přímo v příběhu evangelia; vaše tvář by byla skutečně ústředním bodem příběhu.

Vstupte každý den do kousku evangelia a rozjímejte na ním a pak se modlete

Právě o to nás Klára žádá. Vezměte si evangelium na daný den, evangelium ze mše nebo liturgie hodin nebo úryvek evangelia z denní pobožnosti a představte si sami sebe uprostřed příběhu. Koho byste nejraději ztvárnili? Co slyšíte, vidíte, cítíte, ochutnáváte? Klára nás žádá, abychom několik minut skutečně vstoupili do evangelijního příběhu Ježíšova veřejného života a představili si, jaké by to bylo být u toho. . . .

Každodenní obyčejná křesťanská modlitba je základem františkánství

Tato vytrvalost a odhodlání hluboce se zapojit do obyčejné, křesťanské modlitby je to, co identifikuje řeholníka, řeholnici Kláru, františkánského laického mystika nebo člověka inspirovaného Františkem.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Přrameny:

[1] Clare to Agnes of Prague, 1253, in Clare of Assisi: The Letters to Agnes, Joan Mueller (Collegeville, MN: Liturgical Press, 2003), 87.

Joan Mueller, “St. Clare of Assisi’s Gospel Mysticism,” Radical Grace 25, no. 1, Franciscan Mysticism (Winter 2012): 10, 20.

Image credit: Belinda Rain, Water Drops on Grass (detail), 1972, photograph, California, public domain. Belinda Rain, Nevada, Lake Tahoe California (detail), 1972, photograph, California, public domain. Belinda Rain, Forest (detail), 1972, photograph, California, public domain. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.

This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image inspiration: We look for Spirit in every stone and blade of grass, in everything. We are part of something so much larger, so much grander. God’s grace abounds.