Františkánská mystika

                 Shrnutí a procvičení čtyřicátého týdne             2. října – 7. října 2022                  

Neděle

František poznal Boha pokorné lásky tím, že rozjímal o chudém a pokorném Kristu a napodoboval ho. -Ilia Delio

Pondělí

Františkánská mystika spočívá v intuici Ježíše jako vtěleného a univerzálního Krista. František toto tajemství v Ježíši objevil a tak mocně si ho zamiloval, že se nakonec stal živým obrazem Krista. -Richard Rohr

Úterý

František tehdy věděl, co má ve svém životě dělat: přijmout Ježíše v chudých a zavržených, v těch, kteří ho dříve odpuzovali.  -Murray Bodo

Středa

Jediný způsob, který znám, jak milovat Boha, je milovat to, co miluje Bůh; teprve pak milujeme božskou láskou a necháme ji skrze sebe proudit. -Richard Rohr

Čtvrtek

Bůh je jako voda z přetékající fontány, která štědře zalévá láskou celé stvoření. Nebo Bůh je jako rozlehlé hluboké oceány, které se podobají nesmírné hloubce Boží věrné lásky.“ -Dawn Nothwehr

Pátek

František ani Klára se neúčastnili modlitebních seminářů ani neměli rozsáhlou mnišskou přípravu, a přesto oba prožívali hluboké sjednocení s Bohem. V čem spočívalo jejich tajemství? -Joan Muellerová       

        Vidoucí a viděné

Čtyřicátý týden praxe 

                V online kurzu CAC Františkánská cesta povzbuzuje otec Richard studenty k františkánské mystické praxi uctivého nazírání:

Respektovat znamená podívat se podrovbněji

Slovo „respektovat“ znamená „dívat se podruhé“: Znovu se podívat. Znovu se podívejte. Obávám se, že náš první pohled na cokoli je vždy utilitární a po nějaké době nás téměř zcela ovládne. Máme tendenci přemýšlet: „Co z toho budu mít? Co z toho můžu mít? Jak na tom můžu vydělat peníze? Budu díky tomu vypadat dobře? Přinese mi to potěšení?“ Pokud si neuvědomíme omezenost a prázdnotu tohoto pohledu, bude nás navždy držet ve středu velmi malého světa.

Nechte věci kolem sebe na vás promluvit

Mystikové jako František vidí ekvivalenci mezi vidoucím a viděným. Přiznávají úctu všemu, co je mimo ně samotné. Nechávají to promlouvat. Na jedné z našich konferencí jsme poslali některé účastníky k řece Rio Grande. Řekli jsme: „Chceme, abyste našli jeden konkrétní objekt, ne celou krajinu, ale jeden list, jednu větvičku, jednu ještěrku, a poskytli mu úctu. Promluvte si s ním.“ A pak, ještě odvážněji, jsme je požádali, aby v tomto stavu úcty nechali promluvit ji. Pro vzdělané lidi to bylo jistě obtížné. Nejspíš se báli, že je někdo uvidí nebo uslyší.

Přiznejme úctu nedůležitým věcem – nebuďme už egocentričtí

Tato zkušenost přivedla lidi k slzám, protože konečně objevili „jednotu bytí“ [1] a sílu respektu. Přesto je třeba začít z naší strany. Pokud si zachováme svou radikální egocentričnost, pak se vše točí kolem nás – co se nám líbí, co chceme, co považujeme za důležité. Když dokážeme přiznat úctu zdánlivě nedůležitým věcem, maličkostem, konkrétním věcem, když se přistihneme, že děkujeme za jednu malou fialku, když dokážeme říct: „Vsadím se, že se na tebe žádné lidské oko kromě mě nepodívá. A já chci za tebe poděkovat Bohu a chci ti poděkovat za to, že jsi prostě ty a že mi dovoluješ těšit se z tvé fialové barvy“ nebo cokoli jiného. Najednou se náš svět přeuspořádá, protože když dokážeme projevit úctu jedné věci, tato úcta se univerzalizuje na všechny věci.

Vyzkoušejte si verzi této praxe prostřednictvím videa a zvuku. Experience a version of this practice through video and sound. 

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy níže si dovolil vložit překladatel

Prameny:

[1] In the Franciscan tradition, John Duns Scotus developed the concept of the univocity of being. He believed we could speak “with one voice” (univocity) of the being of waters, plants, animals, humans, angels, and God. God is One (Deuteronomy 6:4), and thus reality is also one (Ephesians 4:3–5). All participate in The Story of Being.

Adapted from Richard Rohr, “The Seer and the Seen,” The Franciscan Way (Albuquerque, NM: Center for Action and Contemplation, 2012),online course.

Image credit: Belinda Rain, Water Drops on Grass (detail), 1972, photograph, California, public domain. Belinda Rain, Nevada, Lake Tahoe California (detail), 1972, photograph, California, public domain. Belinda Rain, Forest (detail), 1972, photograph, California, public domain. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.

This week’s images appear in a form inspired by early Christian/Catholic triptych art: a threefold form that tells a unified story. 

Image inspiration: We look for Spirit in every stone and blade of grass, in everything. We are part of something so much larger, so much grander. God’s grace abounds.