47-jpg

Sdílení Boží milosti

Čtyřicátý sedmý týden: Vděčnost

Podle autorky a historičky Diany Butlerové Bassové začíná vděčnost uvědoměním si Boží milosti:

Milost – Boží obdarování – plodí vděčnost

Diany Butlerové Bass
Diany Butler Bass

Slova „vděčnost“ a „milost“ pocházejí ze stejného kořene slova, latinsky gratia. . . . „Milost je teologické slovo s hlubokým duchovním významem. Milost znamená „nezasloužená přízeň“. Když přemýšlím o milosti, líbí se mi zejména představa Boha, který rozhazuje dary – jakéhosi nevybíravého dárce obživy, radosti, lásky a potěšení. Milost – dary dávané bez nároku na odměnu a bez očekávání odměny – je, jak se zpívá ve starém hymnu, úžasná. Protože si tento dar nemůžete zasloužit ani splatit, vaše srdce se naplní vděčností. A síla této emoce promění váš pohled na svět a prožívání života. Milost plodí vděčnost, která zase rozšiřuje naše srdce k větší dobrotě a lásce.

Bass zkoumá osvobozující povahu vděčnosti:

Uzavřený cyklus dárce – obdarovaný  není to pravé

Milost a vděčnost tvoří dohromady jinou morální „rovnici“. Standardní model vděčnosti je uzavřený cyklus daru a odplaty svázaný společenským závazkem a zadlužeností, kdy „dobrodinec“, nějaký nadřízený (někdo bohatší, mocnější), poskytuje prospěch jinému, „obdarovanému“, člověku ve stavu nouze nebo potíží. V uzavřeném cyklu je příjemce závislý na dobrodinci způsobem, který je ponižující nebo signalizuje zadlužení. . . . Málokdo chce být příjemcem nerovné transakce. . . .

Otevřený cyklus darování je přirozený pro celý vesmír

Změníme-li uzavřený systém na otevřený, vyženeme-li transakci a nahradíme ji milostí, obraz vděčnosti se změní. V uzavřeném koloběhu dluhu a povinnosti jsou role dárce a obdarovaného statické a dary jsou směnným zbožím založeným na transakci a kontrole. . . . V otevřeném cyklu vděčnosti však dary nejsou zbožím. Dary jsou přirozeností samotného vesmíru, darované Bohem nebo přirozeným řádem. Milost nám připomíná, že každá dobrá věc je dar – že východ slunce a bytí naživu jsou pro nás jaksi nevybíravými každodenními dary – a pak chápeme, že všichni dobrodinci jsou také příjemci a všichni příjemci mohou být dobrodinci. Vše, co máme, bylo darováno nám všem. Nebylo by dobrodinců, kdyby nebyli nejprve příjemci milosti. Jinými slovy, dary přicházejí dříve než dárci. Dary ve skutečnosti nedáváme. Dary poznáváme, přijímáme je a předáváme je dál. Všichni na tyto dary spoléháme. Všichni se o ně dělíme.

Vesmír je vzájemně závislé společenství

Nejedná se o splnění povinnosti nebo o jednorázový laskavý skutek, ale o nekonečný proces uvědomování a reagujícího jednání. Struktura darů ve vesmíru je strukturou vzájemně závislého společenství přírody a bližních, které se táhne napříč věky a v němž pečujeme o to, co nám bylo předáno, a jako odpověď dáváme dary druhým. Nejedná se o uzavřený kruh výměny; spíše se podobá kruhům, které se vlní na rybníku, když se do vody vhodí oblázek.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

Diana Butler Bass, Grateful: The Transformative Practice of Giving Thanks (New York: HarperOne, 2018), 19–20, 20–21.

Image credit: Aaron Burden, Untitled (detail), 2022, United States, photograph, Unsplash. Vidar Nordli-Mathisen, Laughing Nuns (detail), 2018, Italy, photograph, Unsplash. Aaron Burden, Untitled (detail), 2022, United States, photograph, Unsplash. Jenna Keiper & Leslye Colvin, 2022, triptych art, United States. Click here to enlarge image.

Image inspiration: Thank you, Spirit, for life. Thank you for shared joy. Thank you for beauty. Amen