Ježíšův prorocký původ      

Čtvrtý týden: Ježíš jako prorok
Brian McLaren

Učitel CAC Brian McLaren říká, že Ježíšovi lépe porozumíme, když o něm budeme uvažovat skrze linii jeho židovské víry a hebrejských proroků:

Ježíšovi následovníci

Zdá se, že v dějinách křesťanství se stalo to, že jsme se snažili pochopit Ježíše především prostřednictvím jeho potomků, což znamená, že když chceme pochopit Ježíše, říkáme: „Co řekl Pavel o Ježíši? Co říkal Augustin o Ježíši? Co říká Akvinský o Ježíši? Co o Ježíši řekl Martin Luther, Jan Kalvín nebo John Wesley?“. Snažíme se pochopit Ježíše tím, že studujeme, co lidé říkali po jeho životě. Myslím, že by bylo mnohem lepší, kdybychom Ježíše chápali dopředu ve smyslu: „Podívejte se na jeho předky; podívejte se na rod, do něhož přišel“. Dává to smysl? Zařaďte Ježíše do kontextu jeho historie a jeho příběhu.

Ježíšovi předchůdci

Když to uděláme, pochopíme, že pro Ježíše, který vyrůstal jako Žid, vstupoval do oblasti lidí, jako byli patriarchové Abraham, Izák, Jákob, Josef a lidé, kteří dali vzniknout novému národu. Samozřejmě bychom měli přidat Sáru, Rebeku a Ráchel a další…. Pak přicházejí tyto další postavy, kterým se říká proroci. Mojžíš je skutečně vnímán jako první prorok a pak je tu mnoho a mnoho dalších, Amos je možná téměř prototypem proroka. Jsou to lidé, kteří mají nějakou zkušenost s nasloucháním Bohu a pak mluví za Boha. Obvykle čelí útlaku a nespravedlnosti a hlásají osvobození a varování a příslib a představy. [1]

Amy-Jill Levineová, židovská znalkyně Nového zákona, jmenuje způsoby, jakými Ježíšův život a činy odrážely proroky, které znala ze své náboženské výchovy:

Amos, Nátan, Eliáš a Elíša, Jeremiáš a vzor z Exodu

Ježíš se rozčiluje nad kněžími stejně jako Ámos. Stejně jako prorok Nátan a řada rabínů, jejichž příběhy se objevují v postbiblických židovských pramenech, Ježíš také vypráví podobenství. Ježíš uzdravuje a křísí mrtvé; stejně tak Eliáš a Elíša. Ježíš přežije, když jsou v jeho okolí zabíjeny děti, stejně jako Mojžíš. Nemusel jsem číst Matouše 2-7, abych věděl, že zachráněné dítě se vydá na cestu do Egypta, přejde přes vodu v zážitku, který změní jeho život, bude čelit pokušení na poušti, vystoupí na horu a přednese komentáře k Zákonu – vzor byl stanoven již v Šemot, knize Exodus. [2]

Evangelisté považují Ježíše za víc jak proroka

Navzdory mnoha podobnostem mezi Ježíšem a židovskými proroky Levine zdůrazňuje, že autoři evangelií považují Ježíše za víc než jen za proroka:

Ačkoli Ježíš sám může být vnímán jako dědic odkazu Ámose a Jeremiáše, evangelia ho představují jako víc než proroka. Podle evangelistů je Božím Synem, který k prorockému zájmu o spravedlnost přidává něco nového. Jde daleko za roli Izajáše a Micheáše, kteří usilují o to, čemu se hebrejsky říká t’šuva, návrat a pokání. Ježíš z evangelií usiluje o něco nového, konkrétně o jeho následování. Je důležitý nejen kvůli tomu, co říká, ale také kvůli tomu, kým je. [3]

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mazinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

[1] Adapted from Brian D. McLaren, “Jesus as Prophet,” July 2022, CAC Living School curriculum. Unpublished material.

[2] Amy-Jill Levine, The Misunderstood Jew: The Church and the Scandal of the Jewish Jesus (New York: HarperCollins, 2006), 3.

[3] Levine, The Misunderstood Jew, 110

Image: A path from one week to the next—Benjamin Yazza, Untitled 8, 13, and 7. Used with permission. Click here to enlarge image. 

Jesus used the mystery and variety of the natural world to teach us.