Modlitba vede k cíli

Jedenáctý týden: Terezie z Ávily

 Autorka a interspirituální učitelka Megan Donová představuje španělskou mystičku Terezu z Ávily (1515-1582) jako vzor jednání a kontemplace:

Kontemplace a činnost Terezie z Avily

Terezin život nám poskytuje výjimečný příklad spojení kontemplativního a aktivního života; vykazuje jak hlubokou vnitřní hloubku, tak mimořádně produktivní výsledek…..

Ve dvaceti letech se po dlouhém zvažování rozhodla vstoupit do karmelitánského kláštera v Avile. Tuto volbu neučinila kvůli „povolání“, ale proto, že ji Terezie chápala jako příznivou alternativu k manželství…..

Vývoj modlitební praxe

Její fascinace světem přetrvávala i v době, kdy žila v klášteře, protože se nejednalo o uzavřený řád a proud návštěvníků zabíral většinu jejího času….. Modlitby byly nařízené a odříkávaly se zpaměti, což zanechávalo její duši vyprahlou a bez inspirace. Pokusila se vstoupit do vlastní „tiché modlitby“, ale protože zjistila, že myšlenky v její hlavě jsou příliš hlučné a rušivé, vzdala se jakéhokoli pokusu o vytvoření smysluplnějšího způsobu modlitby. Její vztah s Milovaným [Bohem] byl v této době poměrně povrchní.

Po dvaceti letech se odevzdala Milovanému Pánu

Dvacet let žila rozpolceným životem. Na jedné straně její ego toužilo po světských vazbách, zatímco na druhé straně ji její duch volal k hlubšímu společenství s božstvím. Ve čtyřiceti letech se Terezie konečně zcela odevzdala svému Milovanému. Začal její skutečný život a dílo. Vrátila se ke své tiché modlitbě, nechala se vést Milovaným a už se nespoléhala na své vlastní techniky. Meditace se pro Terezu stala zásadní pro vytvoření jasného a pevného základu s božstvím, a jak kráčela dál po své duchovní cestě, pochopila, že tento vnější Milovaný také „spočívá uvnitř“. Právě na toto místo se neustále vracela, aby přijímala vedení, lásku a pocit hlubokého míru, který jinde nemohla najít. [1]

Návrat k původnímu karmelitánské spiritualitě

Z tohoto místa pokoje a vnitřní autority se Terezie snažila vrátit karmelitánskému řádu jeho původní důraz na modlitbu, chudobu a prostotu a založila sedmnáct nových klášterů a řeholí. Don pokračuje:

Cílem je skrze modlitbu a kontemplaci zrodit dobré skutky

V rozporu s obecným přesvědčením je vrchol mystického života často prožíván ve světě, i když není ze světa. Poté, co mystik dosáhl plného vědomí reality existence, se vrací do společnosti a projevuje mimořádnou energii pro potřebnou práci. Tato energie není ničím jiným než božskou silou, která působí v tomto ochotném pracovníkovi Milovaného a skrze něj, a daleko převyšuje vše, co můžeme my lidé sami vykonat. Terezin život je jedním z takových příkladů člověka, v němž a skrze něhož působil Milovaný, a po celý svůj život opakovala, že konečným cílem posvátného manželství [neboli spojení s Bohem] je zrodit ve světě dobré skutky. [2]

 Translated with www.DeepL.com/Translator (free version), mezinadpisy si dovolil vložit překladatel

Prameny:

[1] Megan Don, Meditations with Teresa of Ávila: A Journey into the Sacred (Novato, CA: New World Library, 2011), 1, 2–3.

[2] Don, Meditations with Teresa of Ávila, 218.

Image credit: A path from one week to the next—Les Argonauts, Camino de Santiago, Unsplash. Jenna Keiper, Winter Bird. Jenna Keiper, Mystic. Used with permission. Click here to enlarge image .

Perched in solitude, in communion with the Beloved.