Solidarita pracuje bok po boku       

Dvacátý sedmý týden: Solidarita                 

Autorka Renny Golden píše o biblickém významu solidarity a o svém zapojení do hnutí útočišť v 80. letech, které poskytovalo pohostinnost středoamerickým uprchlíkům prchajícím před násilím. 

Solidarita v Písmu

Solidarita jako slovo se v Bibli nevyskytuje. Jako praxe víry však vystihuje podstatu [židovské a křesťanské tradice]. Bible je mnohatisíciletý příběh Izraelitů, kteří se snaží udržet solidaritu se svým Bohem a s chudými…..

Mojžíš

Když Bůh poprvé povolává Mojžíše, aby vyvedl lid z otroctví, ten balancuje na hraně a vymlouvá se [2 Moj 3,13; 4,1.10]. Bůh však slibuje: „Budu s tebou.“ Mojžíšovi se podaří vyvést ho z Egypta. To je základem solidárního vztahu. Není to paternalismus ani soucit; je to práce bok po boku při aktu osvobození….. 

Ježíš

Narození Ježíše, vtělení Boha do světa, je paradigmatickým aktem solidarity. Bůh tak miloval svět, že na sebe vzal lidskou podobu. Bylo to naprosté ztotožnění se s lidským stavem, naprostá solidarita s lidskými dějinami. Bůh ztělesnil lásku ve stáji uprostřed nejimperialističtější říše na světě a Ježíš musel od samého počátku prchat před excesy [císařské] moci. Ježíš byl od počátku hrozbou pro zavedený řád, a proto musel prchat před eskadrami smrti římské vlády [Mt 2,13-14]. Ježíš nezačal svůj život jako jeden z elity, ale jako uprchlík, bezdomovec, žijící na útěku. Boží láska ke světu tedy znamenala zcela konkrétně solidaritu s pronásledovanými, uprchlíky, vyděděnci.

Učenec Robert Chao Romero popisuje solidaritu Ježíšovy služby, která ztělesňuje dobrou zprávu pro chudé a vyloučené: 

Aby změnil systém, musel Ježíš začít u těch, kteří byli ze systému vyloučeni….. 

Bůh se stal tělem a zahájil své movimiento [hnutí] mezi těmi, kteří byli opovrhováni a zavrženi jak římskými kolonizátory, tak elitou vlastního národa. Ježíš nešel do velkoměsta a nehledal rekruty mezi náboženskou, politickou a ekonomickou elitou…. Začal v místech, která by dnes byla východním Los Angeles, komunitním spolkem Artesia nebo španělským Harlemem. Aby změnil systém, musel Ježíš začít u těch, kteří byli ze systému vyloučeni….. 

… kteří trpěli

Přestože Ježíšova dobrá zpráva je určena celé lidské rodině, směřuje nejprve k chudým a všem, kteří jsou vyčleněni na okraj společnosti. Jako milující otec [nebo matka] miluje Bůh všechny [Boží] děti stejně, ale projevuje zvláštní zájem o ty ze svých [svých] dětí, které nejvíce trpí….. 

… kteří byli považováni za slabé

Pod dvojím břemenem římského kolonialismu a ekonomického a duchovního útlaku ze strany elit vlastního národa potřebovala [nižší třída Ježíšovy doby] nejprve slyšet zvěst o Božím osvobození. Ačkoli byli v očích farizeů, saduceů a vládnoucí elity považováni za slabší, Ježíš je považoval za nepostradatelné; ačkoli byli považováni za méně vážené, Ježíš jim vzdával větší poctu. Větší poctu Ježíš vzdával těm, kteří ji postrádali (1 Kor 12,22-25). Šel nejprve za těmi, kdo byli „za branou“ institucionální moci a autority. [2]

Prameny:

[1] Renny Golden and Michael McConnell, Sanctuary: The New Underground Railroad (Maryknoll, NY: Orbis Books, 1986), 188, 190. 

[2] Robert Chao Romero, Brown Church: Five Centuries of Latina/o Social Justice, Theology, and Identity (Downers Grove, IL: IVP Academic, 2020), 36, 39–40. 

Image credit: A path from one week to the next—CAC Staff, Untitled, watercolor. Izzy Spitz, Field Study 2, oil pastel on canvas. Izzy Spitz, Everything at Once, digital oil pastel on canvas. Used with permission. Click here to enlarge image

Artist Statement (Izzy Spitz): “Chemistry of self” [collection of images] is a visual diary of varying emotions of my day-to-day life. It’s an act of presence in a world of existential overwhelm and grounding in the gifts of mundane life.