Solidarita, ne odsuzování

Dvacátý sedmý týden: Solidarita

Otec Richard Rohr chápe jádro křesťanství jako Boží láskyplnou solidaritu se všemi lidmi i se samotnou realitou:

Smyslem života je být solidární

Skrze Ježíše Krista je nám zpřístupněn Boží vlastní široký, hluboký a všezahrnující pohled na svět. Dokonce bych šel tak daleko, že bych řekl, že smyslem křesťanského života je být radikálně solidární se všemi a se vším ostatním. To je plný, konečný a zamýšlený účinek Vtělení – symbolizovaný křížem, který je velkým Božím činem solidarity namísto soudu. 

Žid Ježíš byl solidární i s židy opovrhovanými pohany

Takto máme napodobovat Ježíše, dobrého Žida, který viděl a povolával božské v pohanech, jako byla Syroféničanka a římští setníci, kteří ho následovali; v židovských celnících, kteří spolupracovali s říší; v horlivcích, kteří se jí postavili; v hříšnících všeho druhu; v eunuchech, pohanských astrologech a všech těch, kteří „stojí mimo zákon“. Ježíš neměl s jinakostí vůbec žádné problémy.

Také katolíci by neměli nikoho vylučovat ze solidarity

Jsme-li připraveni znovu získat pravý význam slova „katolický“, které znamená „univerzální“, musíme se soustředit na začleňování – jak to Ježíš zjevně dělal – namísto vylučování – což nikdy nedělal. Jediné, co Ježíš vyloučil, bylo vyloučení samotné. [1]

Transgenderový kněz Shannon Kearns uvádí příklad Boží inkluzivní solidarity s eunuchy, sexuálními menšinami v době proroka Izajáše: 

Izraelité byli solidární s eunuchy

V Izajáši 56,3b-5 … prorok říká: „A ať eunuch neříká: ‚Jsem jen suchý strom‘. Hospodin říká: Eunuchům, kteří zachovávají mé soboty, vybírají si to, co si přeji, a zůstávají věrní mé smlouvě. Ve svém chrámu a na svých dvorech jim dám památku a jméno lepší než synům a dcerám. Dám jim trvalé jméno, které nebude odstraněno.“ 

Opravdu jsme solidární se všemi?

Je to slovo útěchy a naděje. Slovo uzdravení…. Eunuchům je řečeno, že jim bude dán trvalý odkaz. Tento úryvek o tom, že jim bude dáno „trvalé jméno“, zní hlasitě pro mnoho transgenderových a nebinárních osob, zejména pro ty, které se přihlásily k novým jménům…. Tento článek zní hlasitě i pro mnoho lidí, kteří se kvůli své genderové odlišnosti cítili vyloučeni a odříznuti od vstupu do náboženských prostor…. 

… nebo máme druhé zařazeny do škatulek?

Poselství eunuchů je, že škatulky nefungují. Nejsou vhodné k životu. Pokud v nich zůstaneme, pravděpodobně nás zabijí. Svoboda pohybovat se mezi prostory a světy, svoboda hlásit se ke všemu, čím jsme, svoboda být je to, k čemu jsme povoláni. Poselství eunuchů nás také vyzývá, abychom se rozhlédli kolem sebe a zeptali se: Kdo je vyloučen? Kdo není vítán? Pro koho není místo? Ten seznam lidí a ta jména, která vás napadají?

V Božím království jsou vítáni všichni ne jen někteří

Poselství z Izajáše 56 a z příběhu etiopského eunucha ve Skutcích 8 říká: „I pro ně je v Božím království místo.“… Nemusí se měnit, aby byli hodni; hodnými se stávají tím, že chtějí být začleněni. 

Každý, kdo touží po vodě, je vítán.

Prameny:

[1] Adapted from Richard Rohr, The Universal Christ: How a Forgotten Reality Can Change Everything We See, Hope for, and Believe (New York: Convergent, 2019), 32, 33, 34. 

[2] Shannon T. L. Kearns, In the Margins: A Transgender Man’s Journey with Scripture (Grand Rapids, MI: William B. Eerdmans, 2022), 17, 27. 

Image credit: A path from one week to the next—CAC Staff, Untitled, watercolor. Izzy Spitz, Field Study 2, oil pastel on canvas. Izzy Spitz, Everything at Once, digital oil pastel on canvas. Used with permission. Click here to enlarge image

Artist Statement (Izzy Spitz): “Chemistry of self” [collection of images] is a visual diary of varying emotions of my day-to-day life. It’s an act of presence in a world of existential overwhelm and grounding in the gifts of mundane life.