Třicátý čtvrtý týden: Boží obnovení spravedlnosti
Autor a duchovní Dominique DuBois Gilliard identifikuje vztahový důraz Boží spravedlnosti:
Spravedlnost vy měla sloužit blahu společenství
Obnovující spravedlnost je v souladu s Božím srdcem. Podporuje, že spravedlnost je především vztahová, nikoli individuální. Ve Starém zákoně byly spravedlnost i hřích vztahovou skutečností a spravedlnost nebyla o prosazování individuálních práv, ale o ochraně blaha společenství…..
Spravedlnost ve světle Božího záměru a s ohledem i na ty nejměnší
Tato správnost vztahů na všech úrovních je známá jako šalom, což je v protikladu ke státnímu chápání spravedlnosti. Šalom vyzývá křesťany, aby nahlíželi na spravedlnost a usilovali o ni ve světle původního Božího záměru. Vyzývá nás, abychom žili v mezích smluvního společenství, kde aktivně usilujeme o společný rozkvět, bereme ohled na zájmy druhých (zejména „těch nejmenších“) a upřednostňujeme obnovu spravedlivých vztahů tváří v tvář újmě. Zločin nikdy není pouhým porušením zákona ze strany jednotlivce; vždy se jedná o komunitní přestupek, který narušuje šalom.
Spravedlnost obnovuje a usmiřuje jak lidi s Bohem, tak lidi navzájem
Boží spravedlnost je obnovující a usmiřující, na rozdíl od odplaty a izolace. Náš systém trestního soudnictví klade do karantény lidi, kteří způsobili škodu, což jim následně ubližuje prostřednictvím represivních opatření a dehumanizujících podmínek. Z teologického hlediska restorativní spravedlnost uznává, že Boží spravedlnost zahrnuje usmíření lidí s Bohem, mezi sebou navzájem, se společenstvím a se sebou samými…..
Spravedlnost smiřuje a obnovuje
Boží spravedlnost směřuje k obnově, reintegraci a vykoupení. Boží spravedlnost je neodmyslitelně spojena s uzdravením poškozených, obnovením toho, co bylo ztraceno, a smířením těch, kteří jsou odcizeni Bohu a společenství. Boží srdce a spravedlnost jsou ze své podstaty obnovující.
Restorativní spravedlnost
Restorativní spravedlnost dává podobu komunitní etice, která je smířlivá v duchu a spravedlivá ve své podstatě. Poskytuje strukturu pro řešení konfliktů, která usnadňuje sdělování pravdy, odpovědnost, odpuštění a nápravu. Restorativní povaha Boží spravedlnosti se prolíná celým Písmem. Boží spravedlnost vyvolává vztahovou spravedlnost mezi znepřátelenými stranami, holistickou reintegraci vyhnaných jednotlivců a ekonomickou a systémovou restituci tváří v tvář škodám. V celém Písmu Bůh působí uprostřed zlomenosti, obnovuje oběti, společenství i pachatele. [1]
Spravedlnost vychází ze samotného Božího bytí
Biblický učenec Christopher Marshall, praktikující restorativní spravedlnost, píše:
Biblická spravedlnost je komplexní a mnohotvárná skutečnost. Týká se všech rozměrů lidské zkušenosti a má mnoho různých aplikací. Ale pravděpodobně termínem, který nejlépe vystihuje ducha a směr biblické spravedlnosti, a to jak sociální, tak trestní, je slovo obnova. Spravedlnost vychází z Božího vlastního bytí a označuje způsob, jakým Bůh zamýšlí, aby svět byl. Věci se však dostaly do nepořádku, šalom stvoření byl narušen. Bůh reaguje tím, že se snaží obnovit svět tak, jak má být.
Spravedlnost se snaží obnovit důstojnost a autonomii účastníků
Biblická spravedlnost se snaží obnovit důstojnost a autonomii těch, kteří byli nespravedlivě zbaveni přístupu k dostatečným zdrojům, aby mohli uspokojit své základní potřeby pro fyzické přežití a lidské naplnění. Bůh jedná, aby obnovil šalom tím, že svrhne utlačovatelskou moc a osvobodí oběti a uzdraví ničivé dědictví hříchu a smrti. Poznat tohoto Boha znamená poznat význam spravedlnosti. Milovat tohoto Boha znamená zapojit se do Božího velkého tažení za obnovu spravedlnosti ve světě. [2]
Prameny:
[1] Dominique DuBois Gilliard, Rethinking Incarceration: Advocating for Justice That Restores (Downers Grove, IL: InterVarsity Press, 2018), 177, 178–179.
[2] Christopher Marshall, The Little Book of Biblical Justice: A Fresh Approach to the Bible’s Teaching on Justice (Intercourse, PA: Good Books, 2005), 48.
Image credit: A path from one week to the next—Taylor Wilson, Isha (detail), watercolor and cyanotype. Taylor Wilson, Ruah (detail), print. Izzy Spitz, Chemistry of Self 3(detail), digital oil pastels. Used with permission. Click here to enlarge image.
The Spirit provides the grace that allows us to include and transform together.