Náprava vztahů

Třicátý čtvrtý týden: Boží obnovení spravedlnosti

Kněžka a učitelka Barbara Brown Taylorová se zamýšlí nad tím, co znamená „pokání“ nikoli jako trest, ale jako proměňující, uzdravující čin: 

Opravdové pokání vede k proměně vztahů

Pokání není úplné, dokud zpověď a odpuštění nevedou k pokání, které umožňuje obnovu společenství. Důraz arcibiskupa [Desmonda] Tutua na skutečnou fyzickou proměnu … je důkazem jeho víry v Kristovo vtělení, které nám ukazuje, jak moc Bohu záleží na těle a krvi.

Spása není jen odměna, je to výzva ke spolupráci

Spása nám není nabízena jako nějaká metafyzická odměna. Je nám nabízena v našich tělech jako zjevná Boží moc měnit lidské životy. Ačkoli Ježíš za nás možná vykonal tu nejtěžší práci, někteří z nás stále touží po způsobu, jak se zapojit do důsledků svého hříchu i jak se podílet na nápravě škod, které jsme napáchali. Chceme se podílet na svém vlastním vykoupení, místo abychom seděli… zatímco Ježíš udělá všechnu práci. Chceme být zprostředkovateli Boží milosti. 

Příklady pokání

Představte si, že byste šli za svým pastorem a vyznali se ze svého bezuzdného materialismu, oddanosti věcem místo lidem a izolovanosti od chudých, které Ježíš miloval. Pak si představte, že vám bude odpuštěno a dostanete pokání: vyberete si pět svých oblíbených věcí – včetně třeba rádia Bose a nové tašky na knihy od Coacha – a přidělíte je pěti lidem, o kterých víte, že by se z nich mohli zbláznit. Pak v sobotu naložte sekačku do kufru, zajeďte do přechodné čtvrti, kde žijí všichni staří lidé, a nabídněte jim, že budete až do setmění sekat trávu zdarma.

Pokání které obnovuje vztahy

 Všímaví hříšníci si všimnou, že nic z toho není standardní trest. Je to pokání, jehož účelem není způsobit bolest, ale mnohem vyšší cíl – změnit život obnovením vztahů. 

Něco takového by mě mohlo opravdu zaujmout. Možná začnu chápat, že pokání znamená víc než jen říct „je mi to líto“ a že Boží milost ode mě vyžaduje víc než zpívat každý verš písně „Just As I Am“. 

Taylor si všímá toho, jak lze transformovat systémy trestního soudnictví tím, že se ptá, jak lze napravit škody: 

Pokání lze nastavit i v trestním soudnictví

Někteří lidé v systému trestního soudnictví začínají uvažovat o tomto teologičtějším přístupu k nápravě. Na podzim roku 1999 se více než 250 církevních představitelů, pracovníků trestní justice, politiků a poskytovatelů služeb sešlo … ve Washingtonu, D. C., na první národní konferenci o restorativní justici. Trestní justice se tradičně ptá: „Kdo to udělal? Jaký zákon porušil? Jak ho potrestáme?“. Restorativní justice se ptá: „Jaká škoda byla způsobena? Co je potřeba udělat, aby se škoda napravila? Kdo je zodpovědný za její nápravu?“ 

Pokání je o přijetí odpovědnosti k opětovnému shledání s Bohem a druhými

Pokání je přijetí odpovědnosti za nápravu a je to jedna z nejlépe uzdravujících věcí, kterou může kající se hříšník udělat, a také jedna z nejbolestivějších…. Pravé pokání … nám slibuje opětovné shledání s Bohem a mezi sebou navzájem. Slibuje nám obnovu společenství a všech povinností, které k životu ve vztahu patří.

Prameny:

Barbara Brown Taylor, Speaking of Sin: The Lost Language of Salvation (Cambridge, MA: Cowley Publications, 2000), 93–95. 

Image credit: A path from one week to the next—Taylor Wilson, Isha (detail), watercolor and cyanotype. Taylor Wilson, Ruah (detail), print. Izzy Spitz, Chemistry of Self 3(detail), digital oil pastels. Used with permission. Click here to enlarge image

The Spirit provides the grace that allows us to include and transform together.