Padesátý druhý týden: Shrnutí prorocké cesty
Otec Richard chválí odvážnou a prorockou víru Marie a Josefa:
Lidé Božího království jsou tvůrci dějin.
Lidé Božího království jsou tvůrci dějin. Prolamují malá království tohoto světa k alternativnímu a mnohem většímu světu, k plnému Božímu stvoření. Lidé, kteří stále žijí ve falešném já, jsou zastavovači dějin. Používají Boha a náboženství k ochraně svého vlastního postavení a statusu quo světa, který je udržuje. Jsou to často ustrašení lidé, milí spořádaní lidé každé doby, kteří myslí stejně jako všichni ostatní a kteří nemají sílu prorazit, nebo jak říkají Ježíšova úvodní slova, „změnit se“ (Mk 1,15; Mt 4,17).
Marie a Josef se nechali vést Bohem (nepřipravovaní od náboženství)
Jak si můžeme opravdu myslet, že by Marie – pokud by myslela tak, jak byla vycvičena myslet každá dobrá židovská dívka své doby – mohla být plně připravena slyšet, mluvit nebo žít Boží poselství? Musela se nechat vést Bohem mimo svou škatulku očekávání, svou zónu pohodlí, své poslušně náboženské následování vůdce (což je rys všech náboženství na jejich nižších úrovních). Byla velmi mladá a do značné míry nevzdělaná. Možná, že samotná teologie není tou nezbytnou cestou, ale místo toho stačí integrita a odvaha. Nic z toho, co kdo řekl v synagoze, by Marii ani Josefa na tuto situaci nepřipravilo. Oba se museli spolehnout na své anděly! Který správný biskup by se v takové situaci svěřil? Já sám bych to neudělal. O Josefovi víme jen to, že to byl „spravedlivý muž“ (Mt 1,19), pravděpodobně také mladý a nevzdělaný. Tato okolnost je naprostou konfrontací s našimi kritérii a způsobem hodnocení pravosti.
Proč se i my více nesvěříme do rukou Boha?
Proč tedy milujeme a obdivujeme lidi jako Maria a Josef, a pak nenapodobujeme jejich cesty víry, jejich prorockou odvahu, jejich nezajištění náboženským systémem?
Stejně jako proroci, s nimiž jsme se letos setkali, i Maria a Josef důvěřovali svému setkání s Bohem a podle toho jednali:
Marie a Josef měli osobní zkušenost s Bohem a plně mu důvěřovali
Byli to dva laici, kteří zcela důvěřovali své vnitřní zkušenosti s Bohem a následovali ji až do Betléma a dále. V evangeliích není žádná zmínka o tom, že by si oba své vnitřní zážitky ověřovali u velekněží, v synagoze nebo dokonce ve svých židovských Písmech. Marie a Josef kráčeli s odvahou a absolutní vírou, že jejich zkušenost je pravdivá, a nikdo kromě Boha je nechtěl ujistit, že mají pravdu. Jejich jedinou záchrannou sítí byla Boží láska a milosrdenství, záchranná síť, kterou museli mnohokrát vyzkoušet, jinak by do ní nikdy nedokázali tak ladně spadnout.
Prameny:
Adapted from Richard Rohr, Preparing for Christmas: Daily Meditations for Advent (Cincinnati, OH: Franciscan Media, 2012), 67–69.
Image credit: Madison Frambes, Untitled 8 (detail), 2023, naturally dyed paper and ink, Mexico, used with permission. Click here to enlarge image.
The prophetic path is a daily choice to walk along an ever-unfolding landscape.