Sjednocení s Bohem

Třicátý třetí týden: Juliána z Norwiche

Místo, které Ježíš zaujme v naší duši, už nikdy neopustí, neboť v nás je jeho domovem všech domovů a je pro něj největším potěšením v něm přebývat….. A duše, která takto kontempluje, se připodobňuje [Tomu], který je kontemplován.   -Julian z Norwiche, Ukázky 22 (Zkrácený text), přel. Colledge a Walsh 

V onen den si uvědomíte, že já jsem ve svém Otci a vy jste ve mně a já jsem ve vás. -Jan 14,20 

Otec Richard upozorňuje na Ježíšovo učení o sjednocení s Bohem v Janově evangeliu:

Sjednocení s Bohem již nastalo

„Ten den“, který je zaslíben v Janově evangeliu, je již dlouho očekáván, přesto je trvalým poselstvím všech velkých náboženství v dějinách. Je to věčná tradice. Božské, a tedy univerzální sjednocení je základním poselstvím a příslibem – celým cílem a smyslem všech náboženství. Ke sjednocení s Bohem se nemůžeme dopracovat, protože jsme ho již obdrželi. [1]

Juliána z Norwiche používá k popisu božského sjednocení pojem „sjednocení“. Z knihy Zjevení božské lásky překládá Mirabai Starr: 

Boží láska vytváří jednotu se vším

Lidská duše je nejušlechtilejší bytost, jakou kdy [Bůh] stvořil. Chce, abychom si také uvědomili, že když nás stvořil, vpletl milovanou duši lidstva do své vlastní. Uzel, který nás spojuje s [Bohem], je jemný a mocný a nekonečně svatý. A také chce, abychom si uvědomili, že všechny duše jsou vzájemně propojené, sjednocené touto jednotou a v této svatosti posvěcené…. Když se na sebe podívám jako na jednotlivce, vidím, že nejsem nic. Pouze v jednotě s ostatními duchovně hledajícími jsem vůbec něčím. Právě tento základ jednoty [toto sjednocení] zachrání lidstvo…. Boží láska v nás vytváří takovou jednotu, že žádný muž nebo žena, kteří to pochopí, se nemohou oddělit od ostatních. [2]  

Byl jsi tu celou dobu, a já o tom nevěděl

To není žádný logický skok 21. století. Není to panteismus ani pouhý optimismus „New Age“. O to tu jde především! Radikální sjednocení je opakující se zkušeností světců a mystiků všech tradic. Nemusíme ji objevovat ani dokazovat; stačí, když znovu objevíme to, co bylo znovu objeveno – a znovu a znovu užíváno těmi, kdo touží po Bohu a lásce a hledají je. Když to „objevíme“, staneme se jako Jákob, „když se probudil ze spánku“ a vykřikl: „Byl jsi tu celou dobu, a já o tom nevěděl!“. (Genesis 28,16). 

Ale Duše to ví

Jak uvádí Jan ve svém prvním dopise: „Nepíšu vám proto, že neznáte pravdu, píšu vám sem proto, že ji už znáte“! (1 Jan 2,21; Richardův důraz). Stejně jako Jan vás mohu o duchovních věcech přesvědčit jen proto, že vaše duše již ví, co je pravda, a proto také věřím a důvěřuji Juliánovým projevům. Pro mystiky existuje jen jeden Vědoucí a my se jen podílíme na tomto Jediném Duchu. [3]

Přečtěte si tuto meditaci na cac.org.

Translated with DeepL.com (free version)

Prameny:

[1] Adapted from Richard Rohr, Immortal Diamond: The Search for Our True Self (San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2013), 95.  

[2] Julian of Norwich, The Showings: Uncovering the Face of the Feminine in Revelations of Divine Love,trans. Mirabai Starr (Charlottesville, VA: Hampton Roads, 2013, 2022), 148, 23, 180. Selections from chapters 53, 9, and 65. 

 [3] Adapted from Richard Rohr, introduction to Oneing1, no. 1, The Perennial Tradition (Spring 2013): 14. Available in PDF download.  

Image credit and inspiration: Jenna Keiper, The Showings, translation by Mirabai Starr (detail), 2022, photo, Albuquerque. Original translation by Mirabai Starr. Cover art by Erin Currier. Click here to enlarge imageJulian of Norwich gazes at us with calm in the midst of her blazing visions.